TRANSFERIUM DE PUNT - 2016
 
  MEERDERE OPLOSSINGEN MOGELIJK:
  Transferium De Punt - Transferium Haren - NS-sprinters - Kralensnoer
 
  • BRINK BETOOGT: "EEN TRANSFERIUM BIJ DE PUNT is niet DE oplossing maar één van de vele."
    Samen moeten al die oplossingen het gewenste resultaat geven:
    een vermindering van de files en het behoud van de bereikbaarheid van Groningen in de toekomst.

Tegelijkertijd is Brink zo overtuigd van de absolute noodzaak van dit transferium op déze plek, dat hij niet meer in staat is zich open te stellen voor alternatieven, die samen eenzelfde of misschien nog wel gunstiger invloed op die bereikbaarheid zouden kunnen hebben. Want er zijn wel degelijk alternatieven voor het huidige plan.
Maar Brink doet er in zijn betoog alles aan om deze alternatieven onderuit te halen en ze als nutteloos of onhaalbaar af te schilderen. Hij schetst een beeld, alsof alles staat of valt met een transferium aan de oostzijde.
En hij speelt het hard. Wat hem betreft gaat het bij deze stemming tijdens deze Statenvergadering om de keus tussen:

"Een transferium aan de oostzijde, of geen transferium." Over alternatieven wordt niet gestemd.
 
  • TRANSFERIUM HAREN HEEFT VOLDOENDE OPVANGCAPACITEIT, na de uitbreiding met 500 plaatsen.
Statenlid Tuin van D66 heeft er onlangs geteld,
en trof een gemiddelde bezetting aan van ca 20% op het nieuwe gedeelte.

Deze nieuwe uitbreiding is nog lang niet vol. Bovendien heeft de gemeente Haren in haar verkeers- en vervoersplan aangekondigd eventueel nog eens 500 extra plaatsen te kunnen realiseren. In Haren is de infrastructuur van op- en afritten al aanwezig. Een eventuele investering in een uitbreiding daar, kost dus veel minder, dan de plannen voor De Punt, waar volgens Brink een Haarlemmermeer-aansluiting zou moeten worden aangelegd.
foto
 

1. Brink: "Verdere uitbreiding van Haren zit er niet in en is te duur."
Allereerst zegt Brink dat Haren nu op het maximum zit van het aantal parkeerplaatsen:
"Als we daar iets zouden willen, dan moet je inderdaad in de grond, of d'r een laag bovenop."

Ook benadrukt hij dat er geen plannen zijn en ook geen bereidheid is, om daar verder uit te breiden.

 

 

Dat klopt: men heeft net uitgebreid en die uitbreiding is nog niet vol, dus is er op korte termijn geen behoefte om meer te doen. Maar de intentie tot verdere uitbreiding is wel vastgelegd in het verkeers- en vervoersplan en behoort dus tot de mogelijkheden. En met nog eens zo'n uitbreiding is het beoogde percentage af te vangen auto's reeds gehaald. Dat Haren nu nog niet wordt uitgebreid, komt alleen doordat er op dit moment geen behoefte is aan meer parkeerplaatsen.
Dat betekent dus ook, dat een transferium bij De Punt niet dringend noodzakelijk is.
 

2. Brink over de bezetting van Haren: "Haren was altijd vol !"
N.a.v. de tellingen van Statenlid Tuin (D66) zegt Brink:
“Maar ik zeg d’r ook bij voorzitter, en de heer Tuin heeft geturfd, en ik ga niet twijfelen aan de telling van de heer Tuin, maar ik geef wel aan - Toen Haren niet was uitgebreid – Altijd stond na half negen ’s morgens op de A28: Parkeerplek vol. En als u met uw 20% gelijk zou hebben, zou dat niet kloppen.
Maar daarom, ik twijfel niet aan uw téllingen..., maar ik geef maar wel aan, laten we ook niet het beeld schetsen – want daar doel ik op – en ík ga niet zeggen nogmaals dat het altijd 80 of 90%
is, maar ik heb ook de vorige keer gezegd: Ook Hoogkerk was niet vol, maar Hoogkerk is in een jaar tijd van 35 naar 85 gegaan. Het moet ook even de tijd hebben.
Haren is nu uitgebreid. En of het ‘t moment is geweest, meneer Tuin– ik weet het niet – ik wil daar ook niet eh – ik heb ook niet het gevoel dat we daarover in discussie moeten... Maar iedereen weet voor mijn gevoel dat Haren vol was. Dat hebben we met elkaar ook kunnen constateren.”

 

 

Brink wil de woorden van de heer Tuin niet openlijk in twijfel trekken, maar legt er de nadruk op dat Haren in het verleden altijd vol was, voordat de uitbreiding gedaan werd. Hij zegt dat het tijd nodig heeft (kijk maar naar Hoogkerk). En tenslotte probeert hij de zaal voor zijn inzichten te winnen door te zeggen, dat iedereen toch weet dat Haren vol was: "Dat hebben we met elkaar kunnen constateren."
Al met al doet Brink reuze zijn best om toch vooral het beeld in stand te houden, dat Haren vol is, en een transferium bij De Punt dus dringend noodzakelijk.
Een berekening over de mate waarin Haren kan bijdragen aan vermindering van de files, is echter niet opgenomen in het Antea-rapport. Net zomin als een onderzoek naar de herkomst van de reizigers.
(Zie ook ons commentaar op het Antea-onderzoek)
 
  • EXTRA NS-SPRINTERS TIJDENS DE OCHTENDSPITS - Is dit meegenomen in het Antea-onderzoek?
De NS hebben besloten nog voor het begin van de werkzaamheden aan de Zuidelijke Ringweg, elk uur twee extra sprinters in te zetten tussen Assen en Groningen, om daarmee tijdens de spits meer reizigers te kunnen verwerken.
Dit zou tevens de file-problemen op de A28 kunnen verminderen.
Een aantal statenleden vroeg zich daarom af of de inzet van deze extra treinen wel was meegenomen in het Nut & Noodzaak onderzoek. Ze konden hierover in het Antea-rapport nergens iets vinden.
 
Gedeputeerde Brink zegt hierover:
De vijfde en de zesde trein... Het is meegenomen in het Altea-onderzoek. Let wel, d’r zijn geen berekeningen over gevoerd. Wáárom zijn er geen berekeningen over gevoerd. (...)
Ik heb dat vorige (keer) – in de commissie – misschien onvoldoende uitgelegd, maar de vijfde en de zesde trein is nooit de bedoeling geweest om meer reizigers te doen. (...) Maar NS was min of meer verplicht om die vijfde en zesde trein te doen. Omdat ze niet eens meer aan de normen konden voldoen tussen, zeg maar, de ruimte die men passagiers geeft. (...) Het is wel een mooie bijvangst en ik hoop ook - en al die maatregelen die we nemen - dat er ook nog een paar mensen uit de auto gaan. (...) Maar de vijfde en zesde trein, was bedoeld als service aan de reiziger – om mensen die moesten staan
.
    Hier omzeilt Brink in feite de vraag of deze NS-sprinters invloed zullen hebben op het fileprobleem. Aan de ene kant zegt hij dat de gegevens hierover zijn meegenomen in het Nut & Noodzaak onderzoek (m.a.w. de conclusies van dit onderzoek veranderen er niet door), maar hij geeft toe dat er geen cijfermatige onderbouwing aanwezig is. Het 'meenemen in het onderzoek', bestaat in feite alleen uit de vooringenomen opvatting, dat deze sprinters alleen dienen om het gedrang IN de treinen op te lossen, en dat deze extra treinen nauwelijks invloed zullen hebben op de keuze van de automobilist om de auto te laten staan. Wel benadrukt Brink met dit betoog nog eens de ernst van het drukke verkeer richting Groningen; dat het zo erg is dat zelfs de treinreizigers geen zitplaats kunnen vinden.
 
  • EEN KRALENSNOER VAN KLEINE TRANSFERIA DICHT BIJ DE DORPEN - Is er iets gedaan met dit voorstel?
In het advies van de commissie m.e.r. van november 2014, dat aan de basis lag van het Nut & Noodzaak onderzoek, werd een heel lijstje genoemd, van zaken die onderzocht zouden moeten worden. Daarin stonden bovenstaande punten genoemd (de uitbreiding van Haren en de NS-sprinters), maar ook het alternatief van het Natuurplatform voor een kralensnoer van kleine transferia.
 

 

In het voorstel dat Brink aandraagt en waarover in deze Statenvergadering gestemd gaat worden, komt dit alternatief niet meer voor. Er is ook geen onderzoek naar gedaan, evenmin als naar de andere suggesties die de commissie m.e.r. in november 2014 heeft gedaan.