VOLGENDE of VORIGE = bladeren door een hoofdstuk
STARTPAGINA = keuzemenu voor kiezen van een hoofdstuk
Q - NATUURONTWIKKELING? - PERSPECTIEF voor de TOEKOMST
Een nieuw verdienmodel - het vermarkten van de natuur
Rust en natuurschoon in de uitverkoop
Provinciale bestuurders doen er alles aan om Drenthe omhoog te stoten in de vaart der volkeren: "Drenthe, de culturele provincie van Noord Europa"... "Als je er niet geweest bent, hoor je er eigenlijk niet meer bij"... Ze vergeten daarbij dat de waarden die ze promoten (RUST en NATUURSCHOON) de toevloed van grote aantallen mensen niet verdragen. Een natuurgebied is geen recreatiepark.
Ook Staatsbosbeheer wordt meegenomen in deze hype van natuur als verdienmodel. Daar zijn mooie woorden voor bedacht: "BELEVEN - BENUTTEN en BESCHERMEN" zijn tegenwoordig de hoofddoelen van SBB (en ook ongeveer in die volgorde van belangrijkheid). Als er zoveel geld aan natuur wordt uitgegeven, dan moet ook iedereen er van kunnen genieten.
Door zoveel mogelijk mensen van de natuur gebruik te laten maken, probeert men het draagvlak voor natuurbehoud te vergroten. "De natuur moet beleefbaar gemaakt worden", is het motto.
Dit beleven is in feite een nieuwe vorm van consumptief gedrag.
foto
Fietspad langs Drentsche Aa - de bermen verruigd door ondeskundig onderhoud van de gemeente - juni 2010