VOLGENDE of VORIGE = bladeren door een hoofdstuk
STARTPAGINA = keuzemenu voor kiezen van een hoofdstuk
Q - NATUURONTWIKKELING? - PERSPECTIEF voor de TOEKOMST
Heeft de natuur een eigen intrinsieke waarde, of is het een consumptie-artikel?

Natuur als entourage voor menselijke activiteiten.
Natuurorganisaties voelen zich tegenwoordig verplicht om allerlei menselijke activiteiten in de natuur te faciliteren, van sport tot spel, tot kunst-Into-Nature, muziekmanifestaties, toneel, teambuilding voor bedrijven en andere evenementen. Bij al deze activiteiten gaat het in feite niet echt om de natuur, maar is de natuur slechts een décor, een prettige entourage in de frisse buitenlucht.
Als Natuurplatform zijn wij van mening dat je al dit soort activiteiten, waar het niet gaat om de natuur op zich, maar om menselijke prestatie (sport), expressie (kunst), of communicatie (contactgroepen), niet zou moeten houden in natuurgebieden, maar in parken, landgoederen of randgebieden die grenzen aan een natuurgebied, kort gezegd in gebieden die al door de mens zijn gevormd voor eigen gerief. Per definitie is een mens in groepsverband niet meer echt ontvankelijk voor de natuur om hem heen.
Deze simpele regel zou natuurorganisaties een houvast kunnen bieden bij het beoordelen en toestaan van aanvragen voor de organisatie van evenementen. De kern van de echte natuurgebieden zal zo gevrijwaard blijven van dit soort activiteiten en de echte natuurliefhebber die stilte en rust zoekt, houdt ook een eigen plek om van de natuur te genieten.

foto
Fraeijlemaborg Slochteren beeldententoonstelling - september 2008