VOLGENDE of VORIGE = bladeren door een hoofdstuk
STARTPAGINA = keuzemenu voor kiezen van een hoofdstuk
Q - NATUURONTWIKKELING? - PERSPECTIEF voor de TOEKOMST
Heeft de natuur een eigen intrinsieke waarde, of is het een consumptie-artikel?
Natuur is geen consumptie-artikel.
Vroeger waren sommige terreinen van Natuurmonumenten alleen toegankelijk voor leden. Het zelfde gold voor Staatsbosbeheer. Tegenwoordig is de algemene opvatting, dat iedereen overal toegang moet hebben omdat er veel gemeenschapsgeld aan wordt uitgegeven. Maar betekent dat ook, dat iedereen dan alle regels verder aan zijn laars kan lappen en natuur die met dit gemeenschapsgeld is ingericht, mag verstoren of vernielen? Nee toch?
Misschien zou er voor sommige kwetsbare terreinen opnieuw een 'paspoort' moeten worden ingesteld, te verkrijgen voor een klein bedrag, zodat dit voor niemand een bezwaar hoeft te zijn en voorzien van een duidelijke gedragscode. Een dergelijke vorm van lidmaatschap, verhoogt ook de betrokkenheid bij de betreffende natuurorganisatie. En wanneer iemand zich misdraagt kan dit paspoort worden ingetrokken. Mogelijkheden genoeg voor controle, met moderne middelen als gps, wanneer het paspoort is gekoppeld aan je telefoon.
Laat mensen alleen toe in de natuur wanneer ze zich 'ontvankelijk' opstellen voor wat er in die natuur gebeurt. Pas dan is er sprake van echte natuurbeleving en zal er ook geen schade aangericht worden. Maar wees voorzichtig met het al te grootschalig promoten van gebieden, om te voorkomen dat de recreatiedruk er te groot wordt. Natuurorganisaties verzorgen nu al heel veel excursies voor bezoekers met het doel hen kennis over en gevoel en liefde voor de natuur bij te brengen, ook kinderen, en dat is een goede zaak, maar houdt het bij kleine groepen en maak er geen massarecreatie van.
foto
Ondergaande zon achter de eiken op het rivierduin - begin mei 2011