NIEUWSBRIEF -1 |
|
februari 2016 |
NATUURPLATFORM DRENTSCHE AA |
Beste nieuwsbrieflezer,
De eerste maand van dit jaar hebben we gebruikt om de discussie over het transferium bij De Punt van 16 december 2015 grondig te analyseren. Het is onthullend om te zien hoe slechte communicatie de oorzaak was van veel misverstanden en uiteindelijk een foute beslissing. Na deze beslissing over de aanleg van een transferium aan de oostzijde van de A28 bij De Punt, is het project doorverwezen naar de gemeenteraad van Tynaarlo, die verantwoordelijk is voor de wijziging in het bestemmingsplan en de Milieu Effect Rapportage (MER) die nu gaat volgen. We zijn benieuwd hoe de raad van Tynaarlo hiermee om zal gaan. |
ANALYSE VAN DE DISCUSSIE OVER TRANSFERIUM DE PUNT in de Statenvergadering van 16 december 2015
|
Op 16 december 2015 werd na een langdurige, verwarrende discussie het voorstel van gedeputeerde Brink voor de aanleg van een OV-knooppunt met parkeerruimte voor 200 auto's aangenomen, met 1 stem verschil (20 voor, 19 tegen).
Als Natuurplatform zijn we natuurlijk heel teleurgesteld over deze uitslag. Vooral omdat die tot stand gekomen is doordat Gedeputeerde Brink op een aantal punten misleidende informatie verstrekte.
We maakten een uitgebreid verslag van de discussie tijdens deze vergadering en de wijze waarop gedeputeerde Brink de uitkomst van de stemming zijn kant op wist te sturen. |
Lees onze analyse
van deze discussie |
MEERDERE OPLOSSINGEN dragen gezamenlijk bij aan de bereikbaarheid van Groningen en de vermindering van de files
|
Gedeputeerde Brink betoogt dat een transferium bij De Punt niet de enige oplossing is voor het bereikbaar houden van Groningen en het verminderen van het fileprobleem. Nee, er zijn veel meer ijzers in het vuur gelegd: Transferium Haren is uitgebreid, er komen extra NS-sprinters tijdens de spits. Toch blijkt dat de gevolgen van deze andere oplossingen niet werkelijk zijn doorgerekend in de cijfers die de noodzaak van een transferium bij De Punt moeten onderbouwen. |
Lees meer over de verschillende mogelijke oplossingen om reizigers uit de auto te halen |
VERWARRING OVER HET BEGRIP WESTZIJDE VAN DE A28
|
Uit de discussie tussen Gedeputeerde Brink en de Statenleden wordt achteraf duidelijk dat beide partijen over iets anders praten als ze het hebben over de "westzijde" van de A28. Deze verwarring is er de oorzaak van, dat de Christen Unie, die aanvankelijk juist voor een locatie aan de westzijde was, zich toch neerlegt bij Brinks voorstel voor een locatie aan de oostkant. Dit kon alleen gebeuren, doordat Brink niet begreep (of niet wilde begrijpen) wat de andere partijen met die locatie aan de westzijde bedoelden. Zijn enige antwoord op die voorstellen was een overtuigd: "Dat gaat niet werken. Het OV-bureau wil d’r niet eens langs, als het meer tijd kost als een aantal minuten op en af de snelweg." |
Lees de verwarrende discussie die vooraf ging aan de stemming |
ER IS GEEN UITGEWERKTE SCHETS VAN HET HUIDIGE PLAN VOOR EEN OV-KNOOP MET 200-500 AUTO'S
Ook is er geen enkele garantie dat er bij dit transferium geen horeca-gelegenheid zal verschijnen
|
SP en Christen Unie maken zich zorgen over de komst van eventuele horeca-voorzieningen bij een transferiumlocatie aan de oostzijde van de A28. De Christen Unie vraagt garanties van Brink, dat hij de gemeente Tynaarlo er toe zal bewegen hier niet dergelijke plannen tot uitvoer te brengen.
Brink zegt joviaal toe hierover contact te onderhouden met Tynaarlo:
"Ik heb geen enkele aanleiding dat Tynaarlo nou heel anders zou willen - trouwens, laat dat ook even helder zijn, de wethouder zit hier ook in de zaal."
Maar waarschijnlijk realisseert hij zich niet dat de horecabestemming ter plaatse al bestaat. |
INFORMATIE over de HORECA-BESTEMMING
op het perceel naast de benzinepomp, aan de OOSTZIJDE van de A28 |
DRIE SCHETSEN VAN EEN KLEIN TRANSFERIUM AAN DE WESTZIJDE VAN DE A28
|
Het Natuurplatform heeft drie schetsen uitgewerkt van een transferium voor 200-500 auto's aan de westzijde van de A28.
Op al deze schetsen is deze parkeerplaats bij De Punt zelfs sneller en eenvoudiger te bereiken dan die in Haren.
De bus richting Groningen hoeft zelf niet naar de parkeerplaats, maar krijgt een halte aan de oostzijde van de A28,
vanwaar hij zonder veel tijdverlies de snelweg weer op kan.
Bekijk de schetsen via nevenstaande link. |
|
U kunt de uitgebreide analyse van de discussie in de Statenvergadering ook downloaden als pdf. |
KLIK VOOR DE PDF |
Met vriendelijke groet namens de bestuursleden van het Natuurplatform Drentsche Aa,
Philippe Boucher
Marianne van Albada
Robert Bakker
Erik Bergsma |
KLIK HIER OM DIT VENSTER TE SLUITEN |
Kent u andere mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn
in onze Nieuwsbrief? Stuur ons dan een berichtje via het
mail-adres hieronder. |
Stelt u geen prijs meer op het toezenden van deze Nieuwsbrief,
laat het ons dan even weten.
Dan schrappen we u uit ons bestand.
MAIL-ADRES: op contactpagina |
|
|
|
|