GEMEENTE TYNAARLO | ||||
Op deze pagina een overzicht van de plannen waarin het Natuurplatform zich de afgelopen periode heeft verdiept | ||||
20-02-2013 | Zienswijze Natuurplatform op het concept bestemmingsplan buitengebied Tynaarlo | |||
Samenvoeging van 3 oude bestemmingsplannen tot 1 nieuw plan In oktober 2011 kondigde de gemeente Tynaarlo aan dat ze de drie oude bestemmingsplannen Buitengebied (indertijd apart voor Vries, Eelde en Zuidlaren) wilde vervangen door één nieuw bestemmingsplan. Per adres werd een inventarisatie gemaakt van de bestaande situatie (o.a aan de hand van luchtfoto's en de bestaande bestemmingsplannen) en werd er per adres een voorstel gedaan wat betreft de nieuwe bestemming in de toekomst en het toegekende bouwvlak. De betreffende eigenaren werd gevraagd deze gegevens te controleren, er aanvullingen op te geven en eigen zienswijzen in te dienen. Dit resulteerde in een Notitie met aanpassingen aan de aanvankelijk opgestelde functiekaart. Al deze documenten zijn te vinden op de site van de gemeente via de link in de rechterkolom. |
-Nieuwsbrieven -Nota Uitgangspunten -Reactie Gemeente op 1e ronde Zienswijzen |
|||
Mogelijkheid tot indienen van een zienswijze door burgers Na verwerking van al deze gegevens in een nieuw Ontwerp Bestemmingsplan Buitengebied, lag dit vervolgens vanaf 11 januari 2013 zes weken ter inzage en konden daarop opnieuw zienswijzen worden ingediend. Dit Ontwerp bestemmingsplan, het planMER (de Milieu Effect Rapportage, die de invloed van de plannen op het milieu in kaart brengt), de Regels (waarin omschreven wordt hoe het plan feitelijk uitgelegd moet worden) en alle detailkaarten zijn te vinden op de site van de gemeente via nevenstaande link. |
Alle informatie over het Ontwerp-bestemmingsplan Buitengebied | |||
Zienswijze Natuurplatform Omdat het gebied zeer omvangrijk is, hebben we ons als Natuurplatform beperkt tot enkele algemene hoofdpunten en een aantal situaties die bij ons meer van binnenuit bekend waren, zoals de situatie rond Midlaren en het gebied bij De Punt, waar het Transferium gepland is. De plannen voor het Transferium zijn nog niet definitief; men is op het ogenblik de detailtekeningen aan het uitwerken en pas daarna wordt er een definitieve beslissing genomen of alles doorgaat. Vandaar dat het Transferium zelf in deze fase nog niet in het bestemmingsplan voorkomt. Toch zijn er daar ter plekke wel enkele andere bestemmingen die vragen oproepen, wanneer je weet wat men daar verder allemaal van plan is. De twee belangrijkste punten die het Natuurplatform heeft ingebracht, hebben betrekking op de volgende onderwerpen: |
Zienswijze Natuurplatform | |||
• Een algemeen bezwaar tegen de te grootschalige mogelijkheden voor uitbreiding van de veehouderij. |
||||
• Vraagtekens bij een horecabestemming van het perceel naast de benzinepomp bij De Punt. |
||||
27-05-2013 | Antwoord van de Gemeente op de ingediende zienswijzen | |||
Twijfels van het Natuurplatform over het binnen de perken houden van negatieve effecten op landschap en milieu. |
Antwoord van de gemeente Tynaarlo:
|
|||
Commentaar van het Natuurplatform op de punten van de Gemeente Tynaarlo: | ||||
punt 1 | Wij hebben onze twijfels bij de zorgvuldigheid waarmee de Gemeente Tynaarlo de bouwvlakken heeft ingetekend. De landschappelijke waarden, zijn naar onze mening niet in de afweging betrokken. Ook is er niet in alle gevallen getoetst of de eigenaar behoefte had aan een bouwvlak op de toegewezen locatie. | |||
punt 2 | Ook vragen we ons af of de eisen die worden gesteld aan plaatsing en vorm van een gebouw wel voldoende het behoud van de landschappelijke waarden waarborgen. | |||
punt 3 | Wat zijn de criteria waarop wordt beoordeeld of een gebouw met landbouwhuisdieren geen significant nadelige gevolgen heeft op de Natura 2000 gebieden? Volgens het Milieu Effect Rapport (MER) zit de gemeente Tynaarlo met dit bestemmingsplan al aan de grens van wat mogelijk is. Iedere stal met landbouwhuisdieren brengt een extra belasting mee van de omgeving: Er moet voer geproduceerd worden en mest afgevoerd. De enige echte waarborg tegen uitstoot van schadelijke stoffen is, dat het voer elders wordt geprocuceerd en ook de mest naar elders wordt afgevoerd. De meest logische oplossing is dan: zet ook het gebouw elders neer, waar de belasting van de omgeving nog binnen de normen valt. |
overzichtskaart | ||
stikstofdepositie huidige situatie |
||||
stikstofdepositie situatie "bij recht" |
||||
punt 4 | Volgens de Gemeente Tynaarlo zal het worst-case scenario zich niet voordoen, omdat nooit alle uitbreidingen werkelijk gerealiseerd zullen worden. Volgens het CBS zou er zelfs een neerwaartse trend zijn in het aantal landbouwhuisdieren. |
stikstofdepositie worst-case scenario |
||
Deze bewering is inmiddels door de realiteit ingehaald. Zie de link naar het bericht van de Natuur- en Milieufederatie Drenthe, in de rechterkolom. Door de exponentiële toename van het aantal aanvragen om uitbreiding van veehouderijbedrijven, zag de Provincie zich zelfs genoodzaakt de verlening van vergunningen per 10 oktober 2013 stil te leggen. Deze vergunningenstop is recentelijk verlengd tot 1 februari 2014. | Snelle groei veestapel overvalt provincie |
|||
punt 5 | Wij hebben in onze zienswijze niet gesproken over mestvergisters, alleen over de aanvoer van dunne varkensmest van buiten de regio, die over het land wordt verspreid. De opmerking van de gemeente dat mestvergisters bedoeld zijn voor het verwerken van bedrijfseigen mest en vergisting ten behoeve van het eigen agrarische bedrijf, biedt geen garantie dat de normen niet zullen worden overschreden, als het aantal dieren in een bedrijf toeneemt. |
zie ook het artikel in de NRC over mestvergisters en mestfabrieken in Brabant | ||
punt 6 | De Gemeente Tynaarlo betoogt dat aanvoer van dunne varkensmest niets te maken heeft met uitbreiding van de veestapel. Dat is onjuist. De aanvoer van varkensmest (goedkoop) dient om de opbrengst van het land te vergroten (meer gras en mais). Deze extra opbrengst is nodig om het toegenomen aantal dieren te voeden. Het land wordt dus intensiever gebruikt en de uitstoot en uitspoeling van ammoniak wordt daarmee vergroot. |
|||
Staatssecretais Dijksma heeft per brief aan de tweede kamer laten weten, dat de melkveehouderij weliswaar ruimte krijgt voor groei, maar alleen als deze bedrijven extra grond aankopen of hun mestoverschotten verwerken. Dijksma geeft aan dat het systeem van dierrechten voor de intensieve veehouderij voorlopig gehandhaafd zal blijven. Het dierrechtensysteem vormt voor de intensieve veehouderij momenteel het plafond voor verdere groei. | zie ook onze
pagina boeren & natuur van 28 oktober 2013 over het afschaffen van dierrechten en melkquota |
|||
Voor de melkveehouderij stelt het bestaande systeem van melkquota momenteel de grenzen aan de melkproductie, maar deze melkquotering vervalt per 1 mei 2015. De melkveehouderij mag wat Dijksma betreft daarna flink groeien, als melkveebedrijven ook zorgen voor extra grond bij de groei of de extra mestverwerking. Het is nog niet duidelijk hoeveel melkvee of mest er gekoppeld is aan een hectare grond en wat grondgebondenheid voor deze sector in de toekomst eigenlijk gaat inhouden. Wel is duidelijk dat er juist in deze sector de komende jaren een flinke groei voor de deur staat. Zie ook het artikel van de Natuur- en Milieufederatie Drenthe (link in de rechterkolom). | Groene grenzen aan de groei van de melkveehouderij? artikel NMFD |
|||
punt 7 | Volgens de Gemeente Tynaarlo zijn de toegewezen bouwvlakken gebaseerd op veldinventarisatie (lees: Google-kaarten), milieugegevens van de gemeente en het vigerende bestemmingsplan. Dat dit geen goede basis vormt voor de toekenning van bouwvlakken, blijkt al uit het feit dat aan een aantal voormalige boeren, dat inmiddels gestopt is met hun bedrijf, toch een bouwvlak is toegewezen. De toevoeging dat dit gewijzigd kan worden in het vast te stellen bestemmingsplan, wanneer uit de milieugegevens van de gemeente blijkt, dat het bedrijf inmiddels is gestopt, blijkt een loze kreet. De boeren waar het om gaat zijn duidelijk aantoonbaar gestopt, maar hebben wel hun bouwvlak behouden. Dat het land door anderen wordt gebruikt, betekent niet dat de eigenaar ook zelf nog volwaardig boert. | |||
Vraagtekens bij de horecabestemming van het perceel naast de benzinepomp bij De Punt. Bovengenoemde horecabestemming kan niet los gezien worden van de plannen voor een Transferium bij De Punt, en moet daarom in een en hetzelfde bestemmings-plan behandeld worden. |
Antwoord van de gemeente Tynaarlo:
|
|||
Commentaar van het Natuurplatform op de punten van de Gemeente Tynaarlo: | ||||
Natuurplatform |
Dit geeft precies aan waar het probleem zit: de ontwikkelingen waar de eigenaar op doelt, hebben alles te maken met de plannen voor een transferium. Daarom mag deze horecabestemming niet los gezien worden van die transferiumplannen. Het Natuurplatform is van mening dat de zone rond de benzinepomp en het toekomstige transferium buiten het nu voorliggende bestemmingsplan moet worden gehouden en pas een definitieve bestemming moet krijgen, wanneer voor dit gebied een bestemmingswijziging wordt voorbereid die betrekking heeft op de aanleg van een transferium. |
|||
10-09-2013 | Wij hebben daarom als Natuurplatform beroep aangetekend bij de Raad van State, op twee punten: |
|||
|
Beroep Raad van State | |||
naar top van pagina |