TRANSFERIUM DE PUNT - 4 |
vierde fase van het project | ||
24 januari 2013 - Artikel over Transferium in Dagblad van het Noorden | Artikel Dagblad v.h. Noorden |
||
Het Dagblad van het Noorden besteedde een hele pagina aan het netwerk van transferia dat men wil realiseren rond de stad. Omdat de regiotram is afgeblazen zullen dit voorlopig bustransferia worden. Haren breidt uit met 500 extra parkeerplaatsen, die eind 2014 klaar moeten zijn. Het terrein wordt iets verlaagd, waardoor er in een volgend stadium nog eens een parkeerdek voor 500 auto's bovenop gezet kan worden. Drenthe werkt afzonderlijk aan een transferium bij De Punt. Daarvoor is weinig onderling overleg met Haren geweest, maar volgens een netwerkanalyse van de regiovisie Groningen-Assen zijn er genoeg auto's om beide parkeerplaatsen te vullen. De provincie Drenthe wil de parkeerplaats ook gebruiken voor bezoekers van het Drentsche Aa gebied en in de toekomst als langparkeerplaats voor het vliegveld. Ook wil men de huidige benzinestations bij Glimmen en langs de N34 verplaatsen naar de parkeerplaats. | |||
Enkele citaten waarin het Natuurplatform wordt genoemd:
|
Lees meer over de inbreng van het Natuurplatform in de besluitvorming, op transferium-pagina 3 |
||
22 februari 2013 - Natuurplatform dient een zienswijze in over horeca-bestemming bij De Punt
|
Zienswijze Natuurplatform De Punt |
||
De gemeente Tynaarlo gaat de drie oude bestemmingsplannen Buitengebied (indertijd apart voor Vries, Eelde en Zuidlaren) vervangen door één nieuw bestemmingsplan. De uitbreidingen die men wil toestaan aan de veehouderij zijn nogal ingrijpend en dragen het risico in zich van sterk negatieve effecten op Natura 2000, andere natuur, bodem, landschap, water en milieu. In de omgeving van De Punt troffen we een horeca-bestemming aan, die ons nogal vreemd voorkwam, vooral in verband met de toekomstige Transferiumplannen. Het Transferium zelf is in dit nieuwe bestemmingsplan nog niet opgenomen, omdat er nog geen definitieve beslissing over genomen is. Men is op dit moment bezig met het uitwerken van de detailtekeningen. De bestemmingswijziging die nodig is, wanneer de plannen definitief door gaan, is gepland tussen juli en december 2013. Heel het perceel van het vroegere Landhuis de Punt tussen benzinepomp en dierenpension, heeft de bestemming horeca gekregen, terwijl wij in de plannen voor het Transferium steeds gepleit hebben voor een terughoudend beleid wat betreft horeca in combinatie met het Transferium. Daarom hebben we als Natuurplatform een aparte zienswijze ingediend voor dit perceel en er de nadruk op gelegd dat het prematuur is er een horecabestemming aan te geven zonder de plannen voor het Transferium hier in mee te wegen. |
transferium + horeca-bestemming De Punt |
||
25 februari 2013 - Update over de stand van zaken betreffende het Transferium van de kant van de stuurgroep | |||
Na het afronden van het Achtergrondrapport over het Transferium De Punt en de bijbehorende Oplegnotitie op 1 november 2012 (zie hierboven), is er in regionaal verband het een en ander voorgevallen. De plannen voor een (regio)tram zijn inmiddels definitief afgelast, en daarom wordt er nu hard gewerkt aan de optimalisatie van het bussysteem. In de visie van de stuurgroep biedt dit uitgelezen kansen voor het 'verknopen' van bussen bij het transferium. In regionaal verband wordt er gewerkt aan de actualisatie van de netwerkanalyse Regio Groningen Assen, die de basis vormt van het regionale mobiliteitsbeleid. En daarin is een prominente plaats ingeruimd voor P+R en transferia. Ondertussen is de stuurgroep druk bezig met de nadere uitwerking van de plannen voor het transferium. Er wordt gewerkt aan een passende beoordeling, het OV-bureau rekent aan een dienstregeling met Transferium De Punt, er loopt er een project over de toepassing van sensortechnologie op het transferium en de ontwerpschets wordt op detailniveau (1:200) uitgewerkt. Ondertussen worden er vooruitlopend op het besluit van beide colleges (provincie en gemeente), gesprekken gevoerd met grondeigenaren en Rijkswaterstaat. Gezien de vele trajecten die nu naast elkaar lopen is het lastig in te schatten wanneer het definitieve eindproduct wordt opgeleverd. De besluitvorming over de komst van het Transferium vindt in ieder geval voor komende zomer plaats. |
Als Natuurplatform zouden we juist concluderen dat met het verdwijnen van de regiotram opnieuw een van de peilers onder de keuze voor De Punt als ideale plek voor een transferium, is weggevallen, maar kennelijk zien de bestuurders dit anders.
Zie onze reactie op het Achtergrondrapport
|
||
17 juni 2013 - Concept eindrapport Transferium de Punt toegestuurd aan de leden van de Klankbordgroep | |||
Deze maand kwam dan eindelijk het eindrapport over het Transferium gereed. Het is een uitgebreid verslag van het totale proces van besluitvorming en van de conclusies zoals die in de verschillende werkteams uitkristalliseerden. Zoals te zien is op de afbeelding in de rechterkolom, heeft het uiteindelijke schetsontwerp nog weer allerlei veranderingen ondergaan.
Samenvattend advies van het Natuurplatform: |
|
||
3 juli 2013 - Artikel van J. Wittenberg op de opiniepagina van het Dagblad van het Noorden | "Transferium bom op Drentsche Aa" | ||
16 september 2013 - Artikel over Transferium De Punt in het Dagblad van het Noorden | "Transferium De Punt komt er" | ||
In bovengenoemd artikel in het Dagblad van het Noorden wordt met veel aplomb aangekondigd dat het Transferium bij De Punt doorgaat. Het Natuurplatform vond deze aankondiging nogal prematuur; de gemeenteraad van Tynaarlo en Provinciale Staten moeten er immers nog een beslissing over nemen! Vandaar dat we in een brief aan de Statencommissie die deze zaak behandelt onze visie hierover nog eens hebben toegelicht. | brief aan de Statencommissie | ||
4 december 2013 - Oostermoer-Noordenveld: D66 wil Transferium bij veilinghallen | artikel Oostermoer-Noordenveld | ||
Op 3 december werd een informatiebijeenkomst gehouden voor gemeenteraadsleden over de plannen voor een Transferium bij De Punt. |
artikel Dagblad van het Noorden | ||
Daarbij stelde D66 zich op het standpunt, dat een transferium inderdaad een goede oplossing is om de verkeersdruk richting Groningen op te vangen. En dan het liefst een ruimte voor 2000 auto's, zodat het fileprobleem definitief en grondig wordt aangepakt en de reiziger vanaf De Punt direct een bus naar zijn eindbestemming kan nemen zonder te hoeven overstappen bij hoofdstation Groningen. Hiermee onderschrijft D66 dus de doelstelling van het projectteam. En net als verschillende leden van de werkteams, ziet D66 mogelijkheden voor eventuele financiering door geïnteresseerde partijen van buitenaf, zoals b.v. Hanzehogeschool, Rijksuniversiteit en Gasunie. | industrieel langdgoed |
||
Als locatie geeft D66 echter de voorkeur aan een parkeerruimte bij de veilinghallen. Deze plek zou beter geschikt zijn dan de nu gekozen locatie aan de oostkant van de A28, omdat die tevens een revitalisering kan betekenen voor het industriegebied bij de bloemenveiling. In feite komt dit neer op een keuze voor het ontwerp Industriëel landgoed, dat inmiddels, tijdens de zoektocht naar de meest geschikte locatie, is afgevallen vanwege te hoge kosten, te groot reistijdverlies (probleem van de brug die gepasseerd moet worden) en de tijdsduur die nodig is voor een herinirichting van het industriegebied. | Voor de discussie over dit punt in de werkteams, zie de eerste bijeenkomst van de klankbordgroep op 20 maart 2012 | ||
Als Natuurplatform vragen we ons op een moment als dit af, of het niet beter was geweest om ook vertegenwoordigers van de verschillende partijen uit de gemeenteraad, bij het ontwikkelen van de transferiumplannen te betrekken. Zij hebben nu een informatieachterstand, die niet in een avond kan worden bijgepraat. | |||
Wilt u reageren op deze informatie, zich aanmelden voor onze Nieuwsbrief of donateur worden? |
mail-adres op contactpagina | ||