home | voorgesch. | actualiteiten | ||
thema's | 2008 | Duinweg-beekdal | ||
archief | 2009 | Transferium De Punt | 2012 - A | --> themapagina's |
2010 | project bermbeheer | 2012 - B | ||
contact | 2011 | |||
links | 2012 | |||
2013 | ||||
nieuwsbrief |
TRANSFERIUM DE PUNT - 2 |
tweede fase van het project | ||
12-01-2012 - EEN TRANSFERIUM BIJ DE PUNT - kick-off
Half december 2011 ontving de Stichting Natuurplatform Drentsche Aa een uitnodiging voor de "kick-off" (aftrap) van een project dat tot doel heeft bij De Punt een transferium te realiseren. Na een aantal vooronderzoeken (zie Voorgeschiedenis) wordt er op initiatief van de provincie Drenthe en de Gemeente Tynaarlo een vervolgonderzoek gestart naar de mogelijkheid een transferium te ontwikkelen nabij de aansluiting Eelde op de A28, het zogeheten Transferium De Punt. Een kaartje laat de grenzen zien van het gebied waarbinnen dit transferium zijn plek moet vinden. Ook de exacte vorm van het transferium staat nog niet vast en moet door wisselwerking tussen de verschillende werkteams en een Klankbordgroep tot stand komen. |
Kaart zoekgebied |
||
Op de site van de provincie Drenthe is een informatiepagina te vinden waarop de ontwikkelingen rondom het Transferium De Punt gevolgd kunnen worden. | Provincie Drenthe Transferium De Punt |
||
Wie meer over de voorgeschiedenis wil weten kan die vinden op pagina 1 van de Natuurplatform-site over het Transferium. | Voorgeschiedenis | ||
Opzet van het project Opdrachtgevers zijn de wethouder van de gemeente Tynaarlo en de gedeputeerde van de provincie Drenthe met de portefeuille Ruimtelijke Ordening. Drie werkteams (mobiliteit, ruimte en exploitaite) bereiden ieder verschillende aspecten van het project voor, die daarna worden voorgelegd aan de leden van een Klankbordgroep, die daarop kunnen reageren. Het Natuurplatform heeft zitting in de Klankbordgroep. Zie voor de volledige projectorganisatie het overzicht in de rechter kolom. |
Overzicht van de projectorganisatie |
||
Werkwijze Alle deelnemers aan de Klankbordgroep, worden uitgenodigd voor een oriënterend individueel voorgesprek met projectleider Marinus Pasjes van de Provincie Drenthe. Dit met de bedoeling alvast zoveel mogelijk informatie te verzamelen over de wensen en belangen die leven in het veld. |
|||
INBRENG NATUURPLATFORM: | |||
In de volgende fase bogen de drie werkteams (mobiliteit, ruimte en exploitatie) zich in twee werksessies over hun opdracht, een voorstel uit te werken voor Transferium De Punt. Ze kregen daarbij de volgende doelstellingen mee: | Eerste gesprek met de projectleider van de provincie |
||
|
Excursie en 2e gesprek met vertegenwoordigers van de provincie | ||
VLIEGVELD EELDE " Het sprookje van de bereikbaarheid van het Noorden" (Link naar een artikel van Philippe Boucher op Financieel Groningen) |
|||
20 maart 2012 - EERSTE BIJEENKOMST MET DE KLANKBORDGROEP Dit resulteerde in een aantal voorstellen van ieder werkteam afzonderlijk, die tijdens een bijeenkomst op 20 maart 2012 teruggekoppeld werden naar de leden van de Klankbordgroep, die daarop hun eigen ideeën konden inbrengen. |
INBRENG WERKTEAMS | ||
Grontmij heeft alle opmerkingen en aanpassingen van de werkteams Mobiliteit, Exploitatie en Ruimte verwerkt tot een integraal Programma van Eisen en Wensen. | Integraal programma van eisen en wensen |
||
Werkteam Mobiliteit Nadruk ligt op een snelle, frequente verbinding met voldoende comfort voor de reiziger. Zo mogelijk wil men buiten de spits gebruik maken van bestaande lijnen (met name uit de richting Zuidlaren/Emmen). Daarom moet de aanrijrichting van het Transferium in de richting Groningen liggen, liefst zo dicht mogelijk bij de A28. Vandaar dat men in dit werkteam zonder meer kiest voor de oostkant, direct naast de snelweg. Andere locaties, zoals het industrieterrein, komen niet in beeld omdat de afstand te groot is, het terrein aan de "foute" kant van de weg ligt en de brug over het kanaal, die dan gepasseerd moet worden, te veel oponthoud veroorzaakt. Hiermee bepaalt dit werkteam in feite al de randvoorwaarden voor de locatie van het Transferium. Verder is het gevoel van "Sociale Veiligheid" belangrijk, wat betekent dat er liefst ook andere voorzieningen aanwezig moeten zijn die bemand zijn (zoals een fietsenstalling, een horeca-gelegenheid e.d.). |
Output werkteam mobiliteit |
||
Werkteam Exploitatie Hier ligt de nadruk op de kosten van aanleg en exploitatie, (liefst zo laag mogelijk). De omrijtijd voor bussen die er langs komen mag niet meer dan 2 minuten bedragen, anders lopen de kosten teveel op. Het Transferium moet zelfvoorzienend zijn en zichzelf kunnen bedruipen. Vandaar dat men, net als in het Werkteam Mobiliteit, denkt aan aanvullende voorzieningen en het aantrekken van andere financiers, die mede de kosten van het Transferium dragen (horeca, fietsenverhuur, vergaderruimte e.d.) Hiermee wordt meteen duidelijk, dat een Transferium in deze vorm meer omvat dan alleen een parkeerplaats met een busvoorziening. Het wordt een grootschalig project (2000 auto's), dat via het aantrekken van allerlei andere activiteiten zichzelf rendabel moet maken. De "systeemsprong" die men voor ogen heeft, houdt in, dat Transferium De Punt een soort overslag-station moet worden, waar reizigers direct hun bestemming in de stad kunnen kiezen (Martini, Zernike, Grote Markt-UMCG), zodat er later niet meer overgestapt hoeft te worden. Voor de reiziger kan dit plezierig zijn, maar het houdt wel in dat er in De Punt een zeer uitgebreid overstap-station gerealiseerd moet worden, dat veel ruimte in beslag neemt en een toevloed van veel verschillende bussen creëert, die allemaal van daaruit om de 10 minuten vertrekken naar 3 of 4 verschillende bestemmingen. |
Output werkteam exploitatie |
||
Werkteam Ruimte Hier heeft men zich uitgeleefd in het zoeken van creatieve oplossingen voor de verschijningsvorm van het Transferium in relatie tot de gekozen locatie. Daarbij moet tevens rekening gehouden worden met restricites vanuit de omgeving en de opdracht het geheel "Koningsas-waardig" te maken. In een eerste stadium zijn heel veel mogelijkheden onderzocht en daaruit zijn tenslotte drie varianten uitgekristalliseerd, die met schetsen waren verduidelijkt en ter plekke besproken werden. |
Output werkteam ruimte: 3 locaties - 3 varianten |
||
Het Contrastmodel |
Contrastmodel |
||
Restricties vanuit bestaande regelgeving |
|||
|
Koningstoren |
||
vertical gardens | |||
|
Industrieel landgoed |
||
Inbreng Natuurplatform tijdens de eerste bijeenkomst van Klankbordgroep en werkteams op 20 maart 2012
Hier werd echter nauwelijks naar geluisterd, zozeer is de blik al vernauwd tot De Punt als enig mogelijke plek voor het Transferium. |
INBRENG NATUURPLATFORM | ||
"Okselmodel" Natuurplatform |
|||
naar pagina 3 | |||
Wilt u reageren op deze informatie, zich aanmelden voor onze Nieuwsbrief of donateur worden? |
mail-adres op contactpagina | ||