naar FASE - 6 | |||||
TRANSFERIUM DE PUNT - 7 |
zevende fase van het project | ||||
Op 16 december 2015 werd na een langdurige, verwarrende discussie het voorstel van gedeputeerde Brink voor de aanleg van een OV-knooppunt met parkeerruimte voor 200 auto's aangenomen, met 1 stem verschil (20 voor, 19 tegen). Zie voor een korte impressie van deze vergadering TRANSFERIUM - 6. |
|||||
Als Natuurplatform zijn we natuurlijk heel teleurgesteld over deze uitslag. Vooral omdat die tot stand gekomen is doordat Gedeputeerde Brink op een aantal punten misleidende informatie verstrekte. Hieronder volgt een uitgebreid verslag van de discussie tijdens deze vergadering en de wijze waarop gedeputeerde Brink de uitkomst van de stemming zijn kant op wist te sturen. | |||||
Voor de geïnteresseerden hierbij een link naar de VIDEO van de Statenvergadering - Aanklikken bij agendapunt G-13 - het video-icoontje - Daarna 3 fragmenten: 1, 2 en 3 |
VIDEO-OPNAME STATENVERGADERING | ||||
januari 2016 | RECONSTRUCTIE VAN DE DISCUSSIE IN DE STATENVERGADERING VAN 16 DECEMBER 2015 | ||||
"HELDERHEID en ZORGVULDIGHEID" van de kant van Gedeputeerde Brink | |||||
Geloof, vertrouwen en helderheid De termen die Brink in zijn betoog gebruikt, dienen allemaal eenzelfde doel: de toehoorders overtuigen van zijn kennis van zaken, van de transparantie waarmee hij informatie verstrekt, van zijn wil om gezamenlijk iets goeds tot stand te brengen. Kortom: men moet vertrouwen in hem hebben en meegaan in wat hij voorstelt. Er kwamen dan ook veelvuldig woorden voorbij als: "U mag van mij aannemen - Neemt u van mij aan - Daar probeer ik dan ook maar helderheid in te geven - Volgens mij moeten we ook helder met elkaar zijn - Ik hoop een aantal partijen toch mee te kunnen nemen in de overtuiging die ik heb - Ik hoop dat u mij gelooft - Laten we daar met z’n allen nou ook even vertrouwen in hebben..." |
|||||
Zorg voor de natuur Brink verweert zich ook met overtuiging tegen het beeld dat hij geen oog zou hebben voor de kwetsbare plek waar het transferium gepland is: "Ik neem afstand van alsof wij geen oog zouden hebben voor natuur dan wel het landschap en de plek waar het in ligt - Ik weet dat het een kwetsbaar gebied is. Dus laat ons met elkaar helder zijn, dat ook ik, en dat het college daarvan overtuigd is." Zorgvuldigheid bij de inpassing Om deze zorg voor de natuur te illustreren, benadrukt Brink de zorgvuldigheid waarmee het plan uitgevoerd gaat worden: "Voorzitter, dan het vijf sterrengebied. Ik heb daar al iets van gezegd (...) Wij plempen daar geen paar honderd auto’s... Wij gaan daar zorgvuldig, met, met, wat mij betreft met groene ledverlichting - zullen we ook op andere plekken krijgen - het moet landschappelijk ingepast worden." (Brink reageert daarmee op de eisen van stilte en duisternis, die gelden voor gebieden die gelegen zijn binnen de contour van het NBEL en Landschap Drentsche Aa.) Nationaal Beek- en esdorpen landschap (NBEL) en Nationaal Landschap Drentsche Aa Het argument dat dit transferium binnen de contour van het Nationaal Park en Landschap Drentsche Aa komt te liggen, doet Brink af door te zeggen: "Ik heb al eerder gezegd: Heel veel landschappelijke gebieden en landschapsparken en landschapselementen, daar brengen wij parkeerplekken in. Pak het Holtingerveld, pak ook het Drentsche Aa-gebied. Bezoekers toegangspoorten". Deze Toegangspoorten mag je echter niet rechtstreeks vergelijken met een OV-knooppunt annex transferium. Het heeft een totaal ander karakter. Een Toegangspoort is een kleine parkeerplaats waar mensen hun auto neer zetten om te gaan wandelen; de auto's staan er hooguit een paar uur en het publiek bestaat uit natuurliefhebbers. Het feit dat er in de buurt van natuurgebieden kleine parkeerplaatsen aangelegd worden, mag dus geen argument zijn om de aanleg van een transferium goed te praten. Agrarische grond Tegelijkertijd bagatelliseert Brink het belang voor de natuur van deze plek door te zeggen: "Voorzitter, dit ligt aan de A28. Vorig jaar groeide er nog maïs... Ik heb niet de indruk dat wij hier het gebied verkwanselen. En neem van mij aan, dat is ook nimmer de intentie - maar ik vind wel dat wij deze keus moeten nemen in het kader van de bereikbaarheid." |
|||||
Ook Brinks partijgenoot Baltes riep in zijn betoog in de 1e termijn van de vergadering uit: Natuurlijk vinden wij die natuur ook van belang. Maar, we moeten met elkaar wel vaststellen, dat de plek waar dit transferium is beoogd; dat ligt niet in het natuurgebied. Op dit moment is dit gewoon agrarische grond. En nogmaals, niets afdoend aan het belang van natuur en het Drentsche Aa gebied... Maar wat gaat er nou echt mis, als je daar dat transferium aanlegt. Dat is ons niet duidelijk. | |||||
Natura 2000 gebied, Ecologische Hoofdstructuur (EHS), Beekdal Drentsche Aa en andere omgevingsaspecten |
|||||
Inderdaad ligt het geplande transferium niet IN het natuurgebied. Het ligt er echter wel vlak tegenaan. Op amper 250 meter afstand van het beoogde parkeerterrein ligt de Kappersbult, een bijzonder, moerassig veengebied van 22 ha, dat de status van Natura 2000 gebied heeft verworven om het beter te kunnen beschermen tegen verdroging en andere nadelige invloeden. Hoewel de hoeveelheid onttrokken grondwater in de omgeving al is gehalveerd, ligt het Natura 2000 gebied nog steeds in de invloedszone van de waterwinning bij De Punt en de Onner Polder. Ook het landbouwgebied Ydermade (waarin het transferium gepland is) onttrekt nog veel water aan het gebied, doordat het vanwege de landbouw wordt bemalen. Wanneer er een risico bestaat dat er door "externe werking" negatieve effecten kunnen optreden in een natura 2000 gebied, is ook voor projecten buiten een Natura 2000 gebied een speciale vergunning nodig en is natuurcompensatie vereist. De aanleg van een transferium op deze plek kan zeker nadelige gevolgen hebben voor het Natura 2000 gebied, met name in termen van verdroging, omdat (vanwege de waterwinning) speciale eisen worden gesteld aan de afvoer van het water van de parkeerplaats. Het totale oppervlak van het transferium moet buiten de plaatselijke waterhuishouding blijven en wordt dus onttrokken aan het gebied. |
Overzicht Natuurgebieden bij Transferium De Punt |
||||
Hier blijkt al meteen dat Brink geen idee heeft van de zorgen die natuurorganisaties hebben over de gevolgen van een transferium op die plek. De gevolgen voor de waterwinning (vervuiling door schoonmaakmiddelen die gebruikt worden bij de schoonmaak van parkeerplaatsen), de extra onttrekking van water uit de ondergrond, doordat het waterwinbedrijf meer grondwater bij moet mengen omdat het oppervlaktewater van de Drentsche Aa door de sproeimiddelen vervuild raakt. Het gevaar voor verstedelijking in het gebied, de stikstof-uitstoot van het extra verkeer dat een transferium teweeg zal brengen, (zeker wanneer de mogelijkheid bestaat, om het op die plaats nog verder uit te breiden). Brink is (waarschijnlijk oprecht) van mening dat een landschappelijke inpassing, bestaande uit groene ledverlichting en een nette inrichting met boompjes, struikjes en mooie stenen, voldoende waarborg biedt voor bescherming van de natuur. Tegelijkertijd vergeet hij duidelijk te vermelden dat het transferium gepland is in een gebied (het Beekdal Drentsche Aa) waarvoor geldt: "Nee tenzij", een regel die duidelijk staat aangegeven op de Integrale kaart omgevingsaspecten, die de Grontmij tijdens het onderzoek naar de haalbaarheid van een transferium bij De Punt in haar rapport heeft opgenomen. Het transferium mag geen nadelige effecten hebben op het regionale systeem van waterwinning. Alleen wanneer er een zwaar wegend maatschappelijk belang is en er geen alternatieven zijn, mag van deze regel worden afgeweken. En in dat geval moeten er voor de waterhuishouding compenserende maatregelen genomen worden. (Zie de kaart in de rechterkolom.) |
Integrale kaart omgevingsaspecten Transferium De Punt |
||||
MEERDERE OPLOSSINGEN MOGELIJK: Transferium De Punt - Transferium Haren - NS-sprinters - Kralensnoer |
|||||
|
|||||
Tegelijkertijd is Brink zo overtuigd van de absolute noodzaak van dit transferium op déze plek, dat hij niet meer in staat is zich open te stellen voor alternatieven, die samen eenzelfde of misschien nog wel gunstiger invloed op die bereikbaarheid zouden kunnen hebben. Want er zijn wel degelijk alternatieven voor het huidige plan. Maar Brink doet er in zijn betoog alles aan om deze alternatieven onderuit te halen en ze als nutteloos of onhaalbaar af te schilderen. Hij schetst een beeld, alsof alles staat of valt met een transferium aan de oostzijde. En hij speelt het hard. Wat hem betreft gaat het bij deze stemming tijdens deze Statenvergadering om de keus tussen: "Een transferium aan de oostzijde, of geen transferium." Over alternatieven wordt niet gestemd. |
|||||
|
|||||
Statenlid Tuin van D66 heeft er onlangs geteld, en trof een gemiddelde bezetting aan van ca 20% op het nieuwe gedeelte. Deze nieuwe uitbreiding is nog lang niet vol. Bovendien heeft de gemeente Haren in haar verkeers- en vervoersplan aangekondigd eventueel nog eens 500 extra plaatsen te kunnen realiseren. In Haren is de infrastructuur van op- en afritten al aanwezig. Een eventuele investering in een uitbreiding daar, kost dus veel minder, dan de plannen voor De Punt, waar volgens Brink een Haarlemmermeer-aansluiting zou moeten worden aangelegd. |
|||||
|
|||||
|
Dat klopt: men heeft net uitgebreid en die uitbreiding is nog niet vol, dus is er op korte termijn geen behoefte om meer te doen. Maar de intentie tot verdere uitbreiding is wel vastgelegd in het verkeers- en vervoersplan en behoort dus tot de mogelijkheden. En met nog eens zo'n uitbreiding is het beoogde percentage af te vangen auto's reeds gehaald. Dat Haren nu nog niet wordt uitgebreid, komt alleen doordat er op dit moment geen behoefte is aan meer parkeerplaatsen. Dat betekent dus ook, dat een transferium bij De Punt niet dringend noodzakelijk is. |
||||
|
|||||
|
Brink wil de woorden van de heer Tuin niet openlijk in twijfel trekken, maar legt er de nadruk op dat Haren in het verleden altijd vol was, voordat de uitbreiding gedaan werd. Hij zegt dat het tijd nodig heeft (kijk maar naar Hoogkerk). En tenslotte probeert hij de zaal voor zijn inzichten te winnen door te zeggen, dat iedereen toch weet dat Haren vol was: "Dat hebben we met elkaar kunnen constateren." Al met al doet Brink reuze zijn best om toch vooral het beeld in stand te houden, dat Haren vol is, en een transferium bij De Punt dus dringend noodzakelijk. Een berekening over de mate waarin Haren kan bijdragen aan vermindering van de files, is echter niet opgenomen in het Antea-rapport. Net zomin als een onderzoek naar de herkomst van de reizigers. (Zie ook ons commentaar op het Antea-onderzoek) |
||||
|
|||||
De NS hebben besloten nog voor het begin van de werkzaamheden aan de Zuidelijke Ringweg, elk uur twee extra sprinters in te zetten tussen Assen en Groningen, om daarmee tijdens de spits meer reizigers te kunnen verwerken. Dit zou tevens de file-problemen op de A28 kunnen verminderen. Een aantal statenleden vroeg zich daarom af of de inzet van deze extra treinen wel was meegenomen in het Nut & Noodzaak onderzoek. Ze konden hierover in het Antea-rapport nergens iets vinden. |
|||||
Gedeputeerde Brink zegt hierover: |
|||||
Hier omzeilt Brink in feite de vraag of deze NS-sprinters invloed zullen hebben op het fileprobleem. Aan de ene kant zegt hij dat de gegevens hierover zijn meegenomen in het Nut & Noodzaak onderzoek (m.a.w. de conclusies van dit onderzoek veranderen er niet door), maar hij geeft toe dat er geen cijfermatige onderbouwing aanwezig is. Het 'meenemen in het onderzoek', bestaat in feite alleen uit de vooringenomen opvatting, dat deze sprinters alleen dienen om het gedrang IN de treinen op te lossen, en dat deze extra treinen nauwelijks invloed zullen hebben op de keuze van de automobilist om de auto te laten staan. Wel benadrukt Brink met dit betoog nog eens de ernst van het drukke verkeer richting Groningen; dat het zo erg is dat zelfs de treinreizigers geen zitplaats kunnen vinden. | |||||
|
|||||
In het advies van de commissie m.e.r. van november 2014, dat aan de basis lag van het Nut & Noodzaak onderzoek, werd een heel lijstje genoemd, van zaken die onderzocht zouden moeten worden. Daarin stonden bovenstaande punten genoemd (de uitbreiding van Haren en de NS-sprinters), maar ook het alternatief van het Natuurplatform voor een kralensnoer van kleine transferia. | |||||
Advies van de commissie m.e.r.: |
schets kralensnoer |
||||
|
In het voorstel dat Brink aandraagt en waarover in deze Statenvergadering gestemd gaat worden, komt dit alternatief niet meer voor. Er is ook geen onderzoek naar gedaan, evenmin als naar de andere suggesties die de commissie m.e.r. in november 2014 heeft gedaan. | ||||
ONDERZOEK NAAR ALTERNATIEVE LOCATIES - OOSTZIJDE OF WESTZIJDE ??? | |||||
Oostzijde of westzijde van de A28 In het voorstel dat tijdens de vergadering ter tafel ligt, komt maar één locatie voor; namelijk die aan de oostzijde van de A28. Ooit is de westkant afgevallen als mogelijke locatie, omdat daar geen ruimte was voor 2000 auto's. Nu het aantal is teruggebracht tot 200, met een maximale uitloop naar 500, komt de westzijde opnieuw in beeld en vormt duidelijk een beter alternatief. De westzijde ligt niet in het beekdal Drentsche Aa en vormt in mindere mate een bedreiging voor de waterwinning, Natura 2000 en en het landschap. Als Natuurplatform hebben we dit steeds naar voren gebracht en de meeste politieke partijen (PvdA, D66, Groen Links, SP, Sterk Lokaal en Christen Unie) hadden deze suggestie overgenomen. Daarmee bestond er een meerderheid voor een locatie aan de westzijde. |
|||||
Als Natuurplatform hadden we enkele goede schetsen uitgewerkt, die lieten zien dat er aan de westkant verschillende mogelijkheden waren, zowel met als zonder Haarlemmermeer-aansluiting. Een kleine parkeerplaats met snelle busverbinding naar de stad vanaf die plek, zou een goede bijdrage geweest zijn aan het idee van een Kralensnoer van kleine transferia, gelegen langs de A28 of N34, dichtbij de woonkernen en paste uitstekend in het door Brink geschetste beeld van meerdere kleine oplossingen, die samen de bereikbaarheid van Groningen gunstig zouden beïnvloeden. |
3 schetsen |
||||
Tijdens de discussie die volgde wist Gedeputeerde Brink echter zoveel verwarring te zaaien, dat de Christen Unie uiteindelijk omging en voor de oostzijde stemde. Vooral omdat Brink het alternatief aan de westzijde als 'onmogelijk' afschilderde en tegelijkertijd de druk opvoerde door te benadrukken dat er een enorm fileprobleem was, dat acuut om een oplossing vroeg. Dat hij daarbij volstrekt onjuiste informatie verstrekte blijkt uit onderstaand betoog van Brink: |
|||||
|
|||||
Hier boven somt Brink drie eisen op, die destijds, in 2012 tijdens de uitwerking van de plannen, al op tafel werden gelegd door de werkteams Mobiliteit en Exploitatie: | Zie: 20 maart 2012 EERSTE BIJEENKOMST KLANKBORDGROEP |
||||
|
|||||
Ad 1: De eis dat het transferium zichtbaar moet zijn vanaf de snelweg en de aanrijrichting in de richting van Groningen moet liggen, komt voort uit de wens, de route naar het parkeerterrein zo snel en overzichtelijk mogelijk te maken.
In Haren is het transferium echter niet zichtbaar vanaf de A28 en moet men een rotonde en andere kronkels draaien voor men op het parkeerterrein is.
Toch werkt het daar wel, dus deze eis hoeft niet zo letterlijk opgevat te worden. |
|||||
Ad 2: In ons voorstel ligt het parkeerterrein aan de westzijde vlak naast de A28, en is de omrijtijd niet meer dan 2 minuten. Ook de loopafstand van auto naar bus is niet langer dan in Haren. | |||||
Ad 3: In ons voorstel is nooit sprake geweest van een parkeerterrein aan de overzijde van de brug, omdat ook wij van mening zijn dat die afstand te groot is. | |||||
In de discussie die volgt, blijft Brink verwarring zaaien omtrent de locatie aan de westzijde. Inmiddels is het niet meer duidelijk of met de westzijde een plek tussen de A28 en de brug wordt bedoeld (zoals in het alternatief van het Natuurplatform), of dat daarmee naar het industrieterrein aan de overkant van de brug wordt verwezen... |
|||||
|
|||||
Vervolgens blijkt dat zelfs de SP (die met de term westzijde eigenlijk een locatie tussen de brug en de A28 bedoelt), zich nu in de war heeft laten brengen en begint te praten over de problemen die het oversteken van de brug met zich mee kan brengen... | |||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
Antwoord van Gedeputeerde Brink: |
|||||
|
|||||
Samenvattend: De Statenleden en Gedeputeerde Brink bedoelen met een locatie aan de westzijde iets totaal verschillends. Dit is het moment waarop de voorzitter eigenlijk had moeten ingrijpen en duidelijk in beeld had moeten brengen wat de term WESTZIJDE voor de verschillende sprekers eigenlijk inhoudt. Desnoods met een beeldscherm of flatbord, waarop de situatie werd uitgetekend. |
|||||
|
kaart met mogelijke oost-west locaties |
||||
Brink: "Het is allang onderzocht". | |||||
|
|||||
Kort overzicht van het onderzoek uit 2012: | |||||
In 2012, tijdens de uitwerking van de plannen, kwam het WERKTEAM RUIMTE met drie voorstellen: | |||||
|
- oostzijde A28
(later uitgewerkt tot alleen ZO-zijde) |
||||
Contrast-model |
Ad 1: Het Contrastmodel werd door alle partijen als het beste alternatief gezien, omdat dit de enige plek was waar men met de minste kosten 2000 auto's kwijt kon. Bovendien werd in dit ontwerp voldaan aan alle wensen van de werkteams mobiliteit en exploitatie. Wel zou er natuurcompensatie moeten plaatsvinden vanwege de ligging in het beekdal Drentsche Aa. Dit model is later uitgewerkt tot het definitieve transferiumplan aan de zuidoost-zijde. | schets Oostzijde |
|||
Koningstoren |
Ad 2: De Koningstoren viel af omdat het grondoppervlak te klein was voor 2000 auto's en men daarom een toren van acht verdiepingen zou moeten bouwen (250 auto's per laag). Het was een origineel plan, maar viel af vanwege de te hoge kosten. Tegen de locatie op zich was destijds vanuit het oogpunt van mobiliteit geen bezwaar. Vandaar dat wij als Natuurplatform deze plek opnieuw in beeld hebben gebracht, nu het aantal auto's is teruggebracht van 2000 naar 200. | locatie Natuurplatform |
|||
Industrieel landgoed |
Ad 3: Het Industrieel landgoed viel af vanwege de te lange omrijtijd voor de bussen en de voorziene complicaties met de brug. Deze bezwaren gelden ook nu nog en daarom wordt deze plek door Brink (maar ook door het Natuurplatform) niet geschikt geacht. | Locatie industrieterrein |
|||
ER IS GEEN UITGEWERKTE SCHETS VAN HET HUIDIGE PLAN Er is ook geen enkele garantie dat er bij dit transferium geen horeca-gelegenheid |
|||||
Dit betekent in feite dat niemand exact weet waarvoor Provinciale Staten op 16 december 2015 toestemming heeft verleend. Tijdens de discussie in de Statenvergadering werd hier al door verschillende Statenleden op gezinspeeld. |
|||||
Statenlid Vester (SP) zei hierover: |
|||||
|
|||||
Statenlid Oosterveen (Sterk Lokaal) in reactie op de inbreng van Veldsema: |
|||||
Gedeputeerde Brink antwoordt op al deze bedenkingen alsvolgt: |
|||||
Op 4 juli 2014 diende het beroep van het Natuurplatform bij de Raad van State
tegen het toewijzen van een horeca-bestemming op perceel Groningerstraat naast de benzinepomp en het geplande Transferium door de gemeente Tynaarlo |
|||||
transferium-plan + horeca De Punt |
Horeca-bestemming in Bestemmingsplan buitengebied 2013 Bij het napluizen van het Bestemmingsplan buitengebied van de gemeente Tynaarlo in 2013, troffen we bij De Punt een horeca-bestemming aan, die ons nogal vreemd voorkwam, vooral in verband met de Transferiumplannen voor dit gebied. Heel het perceel van het vroegere 'Landhuis de Punt', tussen benzinepomp en dierenpension, had de bestemming horeca gekregen, terwijl wij in de Klankbordgroep steeds gepleit hebben voor een terughoudend beleid wat betreft horeca in combinatie met het Transferium. De gemeente zei de horecabestemming (die al dateert van 30 jaar geleden) te hebben gehandhaafd, "omdat de eigenaar aangaf, dat de vigerende rechten nog noodzakelijk waren voor de gewenste ontwikkelingen"... De gemeente Tynaarlo had deze horecabestemming er in eerste instantie af willen halen, maar is gezwicht voor de argumenten van de huidige eigenaar van het perceel, dat hij daardoor financiële schade zou lijden. |
||||
horeca - Punt |
In de visie van het Natuurplatform zal een horecabestemming voor perceel Groningerstraat 128 De Punt een cumulatief effect hebben op de druk die een Transferium toch al op deze plek gaat leggen. Daarom hebben we bij de gemeente Tynaarlo een zienswijze ingediend voor dit perceel en er de nadruk op gelegd dat het prematuur is er een horecabestemming aan te geven zonder de plannen voor het Transferium hier in mee te wegen. Klik op de situatieschets links voor deze zienswijze. | ||||
De gemeente stelde destijds in haar verweer, dat de ontwikkelingen rondom het Tranferium buiten de reikwijdte vallen van het huidige bestemmingsplan. De ontwikkelingen waar de eigenaar op doelt, hebben echter alles te maken met de plannen voor een transferium.
De gemeente hoort in een dergelijk geval een afweging te maken tussen enerzijds de nieuwe situatie en de waarden die in de provinciale Omgevingsvisie zijn vastgelegd, en anderzijds de mogelijke schadeclaim die zij van de kant van de eigenaar van het perceel kan verwachten. De gemeente heeft deze afweging echter niet gemaakt, maar is onmiddellijk gezwicht voor het verzoek van de eigenaar. Wij vinden dat de gemeente hiermee is tekort geschoten in haar taak het algemeen belang te behartigen. Daarom hebben we ons bezwaar doorgezet tot aan de Raad van State. |
Horeca De Punt |
||||
Dit bezwaar is afgewezen en er rust dus nog steeds een horeca-bestemming op dit perceel. Lees de uitspraak van de Raad van State en ons commentaar daarop. |
Risico-contour LPG |
||||
Bovenstaande informatie toont aan dat de toezeggingen van Brink dat er in de omgeving van het transferium wat hem betreft geen ontwikkelingen gestimuleerd zullen worden die verder gaan dan alleen een OV-knoop en transferium, berusten op drijfzand, zelf al zwaait hij naar de wethouder van de gemeente Tynaarlo in de zaal... De bestemming voor horeca ligt er al, en Brink zegt zelf dat de provincie niet gaat over de bestemmingsplannen van de gemeente Tynaarlo. Dat betekent dat het inrichten van een OV-knooppunt annex transferium met ongewisse groeimogelijkheden aan de oostzijde vloekt met de intenties die de provincie zelf zegt te hebben voor dit gebied. |
|||||
NATUURPLATFORM : DRIE SCHETSEN VAN EEN KLEINE PARKEERPLAATS AAN DE WESTZIJDE VAN DE A28 als onderdeel van een KRALENSNOER VAN KLEINE TRANSFERIA op de route naar de stad Groningen |
|||||
Op al deze schetsen is de parkeerplaats bij De Punt zelfs sneller en eenvoudiger te bereiken dan in Haren. De bus zelf hoeft niet naar de parkeerplaats, maar krijgt een halte aan de oostzijde van de A28, vanwaar hij zonder veel tijdverlies de snelweg weer op kan. |
|||||
Wilt u bovenstaande analyse van de discussie als pdf bewaren in uw computer? Klik dan hier. | NAAR TOP PAGINA | ||||
Lees meer op de volgende pagina over Transferium De Punt | -------------------> Transferium fase 8 | ||||
Wilt u reageren op deze informatie, zich aanmelden voor onze Nieuwsbrief of donateur worden? |
mail-adres op contactpagina | ||||