naar FASE - 7 | |||||||
TRANSFERIUM DE PUNT - 8 | achtste fase van het project | ||||||
Na de Statenvergadering van 16 december 2015, waarin met één stem meerderheid het voorstel voor het inrichten van een Transferium bij De Punt werd aangenomen, bleef het ruim 2 jaar stil. Pas in februari 2018 kwamen de eerste berichten binnen over het verdere vervolg van dit project. | |||||||
februari 2018 | HERNIEUWDE BERICHTEN OVER TRANSFERIUM BIJ DE PUNT | ..... TIJDSPAD .... | |||||
Het eerste bericht over de verdere ontwikkelingen rond het transferium, kregen we in februari 2018 binnen, via een van de statenleden. Het betrof een korte presentatie over hoe ver men gevorderd was met de plannen, wat er in de tussentijd gebeurd was en hoe de toekomstige afwikkeling van het project er uit zou gaan te zien. Een belangrijk nieuw punt was, dat het parkeerterrein, dat aanvankelijk aan de oostkant van de oprit was gepland, nu binnen de lus van de afrit gelocaliseerd zou worden. Hiermee kon men omzeilen dat er voor de aanleg een bestemminsplanwijziging moest worden voorbereid. Het terrein had n.l. al de bestemming 'verkeer'. | |||||||
11-04-2018 | Voorontwerp bestemmingsplan ligt vanaf 13 april ter inzage | Aankondiging Staatscourant | |||||
B&W van Tynaarlo maken bekend dat het bestemmingsplan voor de aanleg van een OV-Knooppunt met P+R- voorziening bij De Punt inmiddels zover is gevorderd dat het ter inzage kan worden gelegd. In dit plan is ook de aanleg van twee vernieuwde op- en afritten van de A28 (Haarlemmermeer aansluiting) opgenomen. Vanaf 13 april 2018 kan iedereen tegen het voorontwerp van het bestemmingsplan schriftelijk een reactie indienen bij de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders van Tynaarlo. Sluitingsdatum van de bezwarentermijn is 6 weken later (25 mei). | |||||||
TOELICHTING OP DE TAKEN VAN GEMEENTE EN PROVINCIE: Bij de plannen voor het Transferium is de Provincie de initiatiefnemer. Het Plangebied ligt echter in de gemeente Tynaarlo. Daarom is de gemeente de instantie die het bestemmingsplan voorbereidt en de besluiten neemt over de verdere voortgang. Tot nu toe stond de gemeente steeds achter de provinciale plannen. Na de gemeenteraads verkiezingen van 21 maart 2018 is er een nieuwe gemeenteraad gevormd en zijn er andere wethouders aangetreden. Dit kan mogelijk een verschuiving in de standpunten tot gevolg hebben. | |||||||
DIVERSE ONDERZOEKEN | TRANSFERIUM DE PUNT - VISIE OP BEELDKWALITEIT | Bureau ONIX | |||||
Bij de documenten zit een toelichting van de provincie op de geplande bestemmingplanwijziging, vergezeld door verslagen van verschilende verplichte onderzoeken, die voor een dergelijk bestemmingsplan nodig zijn. Daarnaast is er een gelikt rapport van het ontwerp-bureau Onix over de beeldkwaliteit van het Transferium-ontwerp, dat geheel is toegeschreven naar de wensen van de Provincie. Flitsende schetsen van het aanzicht van het parkeerterrein, die vloeken met de eenvoud van het onvolprezen' vijfsterren landschap Drentsche Aa', waar de provincie haar mond zo van vol heeft.
|
toelichting provincie |
||||||
rapport bureau Onix |
|||||||
wachtruimtes |
viaduct |
zuil-eiken |
roze siergras |
'eco-koker' |
|||
De inrichting van het Transerium wordt uitdrukkelijk in verband gebracht met de Ruimtelijke ontwikkelingen rond vliegveld Eelde. De gemeente brengt in haar toelichting bovenstaande keuzes als volgt onder woorden: | |||||||
Landschappelijke inpassing Om richting te geven aan de kwalitatieve uitwerking van ontwikkelingen en initiatieven in het gebied rondom de luchthaven Groningen Airport (Eelde) is de 'Ruimtelijke visie omgeving Groningen Airport Eelde' opgesteld. In bijlage Ontwerp plangebied fase I is een kaart opgenomen van fase 1, waarbij 200 parkeerplaatsen zijn gerealiseerd. |
vleermuis-voorziening |
||||||
aanzicht transferium |
|||||||
schetsontwerp |
|||||||
fasering parkeerplan |
|||||||
In het stuk van de gemeente wordt een aparte paragraaf gewijd aan de economische uitvoerbaarheid | |||||||
In de toelichting staat hierover het volgende: De uitvoeringskosten van zowel het OV-knooppunt met 200 parkeerplaatsen en fietsvoorzieningen, als de reconstructie van de op- en afritten zijn bekend. De kosten en de dekking zijn in het vastgestelde Statenstuk 2015-714 van 16 december 2015 geraamd. Financiering van de kosten vindt plaats door inzet van middelen van het Regiofonds Regio Groningen - Assen HOV-RSP, de gemeente Tynaarlo, de provincie Drenthe en een reservering in de cofinanciering IVV 2016-2020. Er is sprake van een sluitende exploitatieopzet. Daarmee is het bestemmingsplan op dit punt uitvoerbaar. |
|||||||
Commentaar Natuurplatform: Dat er financiering geregeld is vanuit allerlei potjes, betekent natuurlijk nog niet dat een investering van 12 miljoen euro voor de aanleg een parkeerplaats met Haarlemmermeer-oprit een vanzelfsprekende, zinvolle en verantwoorde uitgave is. Twaalf miljoen voor (in eerste instantie) 200 parkeerplaatsen, geeft een prijs van 60.000 euro per parkeerplaats... Daarnaast zijn er de bezwaren van toenemende verstedelijking van het gebied, de verslechtering van de mogelijkheden voor een fatsoenlijke faunapassage, en de asfaltering en bestrating van een aanzienlijke oppervlakte grasland, wat slecht is voor de waterhuishouding. Bovendien is deze investering absoluut onnodig, omdat ze geen enkele bijdrage levert aan de doorstroming op de A28. En last but not least deze 200 parkeerplaatsen zijn overbodig, want op transferium Haren zijn voortdurend ruim 400 plaatsen onbezet. |
Lees onze zienswijze dd 22 mei 2018 |
||||||
ER REST ONS DAAROM MAAR ÉÉN CONCLUSIE: |
|||||||
Dit plan stelt niet meer voor dan het sprookje van Andersen, genaamd : | |||||||
DE NIEUWE KLEREN VAN DE KEIZER | |||||||
23 mei 2018 | Reactie Gemeente Haren: "Nut en Noodzaak van dit plan zijn onvoldoende onderbouwd" | ||||||
De gemeente Haren werd als buurgemeente op 10 april in kemmis gesteld van het voorgenomen plan om bij De Punt een transferium aan te leggen en reageerde met een waarschuwing t.a.v. 3 punten: | brief gemeente Haren |
||||||
Onze conclusie / overweging: |
|||||||
13 juni 2018 | Opiniestuk in Dagblad van het Noorden door Eric van der Bilt, voormalig directeur van het Drentse Landschap |
Lees het hele artikel in het DvhN |
|||||
Enkele statements uit dit stuk:
|
|||||||
19 juni 2018 | "Transferium De Punt ramp voor cultuurhistorie" - opiniestuk in Dagblad van het Noorden door bouwhistoricus Jim Klingers |
Lees het hele artikel in het DvhN |
|||||
Jim Klingers verwijst naar het betoog van Eric van der Bilt en belicht nog een ander aspect, het historisch perspectief:
|
|||||||
Als Natuurplatform zagen we dit gevaar al in een vroeg stadium en we zijn tot aan de Raad van State gegaan in een poging de gemeente ervan te overtuigen dat deze horecabestemming niet los gezien mag worden van de ambitie op die plek een transferium te realiseren. Dat heeft echter helaas geen resultaat gehad. |
situatieschets horeca De Punt |
||||||
Lees meer op de betreffende pagina Ruimtelijke ordening | |||||||
27 juni 2018 | GEMEENTE HAREN: Tynaarlo denk nog eens na over transferium | ||||||
Lees het artikel in het Dagblad van het Noorden --> | |||||||
Een transferium bij De Punt heeft geen nut,
zolang er nog capaciteit over is op parkeerplaatsen in Haren.
De gemeente Haren vraagt haar buurgemeente Tynaarlo, om de noodzaak van hun plannen beter te onderbouwen en de situatie op basis van de meest recente gegevens nog eens goed onder de loep te nemen. De aanleg van een transfeium is een behoorlijke ingreep; er is veel weerstand vanuit de omgeving en voorlopig is er in de gemeente Haren nog ruim voldoende plaats om parkeerders op te vangen. |
|||||||
oktober 2018 | Artikel van Eric van der Bilt in het tijdschrift Noorderbreedte | ||||||
Ook Eric van der Bilt, voormalig directeur van Het Drentse Landschap, heeft zijn twijfels bij het nut van een transferium bij De Punt. Het plan realiseert geen verbeterde doorstroming, en stimuleert evenmin het OV-gebruik, terwijl er wel forse nadelen aan kleven voor natuur, landschap en cultuurhistorie. In het tijdschrift Noorderbreedte vraagt hij zich af of de Drentse politiek in staat is om op haar schreden terug te keren, nu dit kostenverslindende project al in een zover gevorderd stadium is. |
artikel Eric vd Bilt |
||||||
20-11-2018 |
VOORLICHTINGSAVOND DOOR DE GEMEENTE TYNAARLO over de stand van zaken van het Transferiumplan |
uitnodiging gemeente |
|||||
Op dinsdag 20 november organiseerde de gemeente Tynaarlo een voorlichtingsavond over de laatste versie van het Transferiumplan bij de Punt. Als vergaderlocatie was gekozen voor een zaal in het Bloemenveiling gebouw. Gedeputeerde Henk Brink zou daar de gemeenteraadsleden voorlichting geven over de stand van zaken. Op verzoek van het Natuurplatform was er deze keer ook mogelijkheid voor betrokken inwoners van het gebied om vragen te stellen of in te spreken. Omdat er maar weinig tijd was ingeruimd voor inspreekreacties (10 minuten in totaal), was het woekeren met de beschikbare tijd. Toch zijn we tevreden dat we op zijn minst de gelegenheid hebben gekregen om onze zienswijze naar voren te brengen. | |||||||
Philippe Boucherbracht wegens de korte beschikbare tijd alleen vier korte hoofdpunten naar voren namens het Natuurplatform. |
|
||||||
Daarnaast heeft het Natuurplatform twee andere deskundigen uitgenodigd om aanvullende informatie naar voren te brengen. Ook voor hen was de tijd te kort om hun inzichten volledig te kunnen toelichten. Daarom stuurden beide sprekers achteraf hun visie nog schriftelijk aan de gemeenteraadsleden toe. |
|||||||
Prof. Jan P. Bakker, hoogleraar Natuurbeheer aan de Rijksuniversiteit Groningen en medeauteur van de Landschapsbiografie van de Drentsche Aa: "Sinds 1965 is veel geïnvesteerd in het Stroomdallandschap Drentsche Aa, waardoor er de laatste tijd enig herstel is ingetreden. De aanleg van het transferium zal leiden tot kapitaalvernietiging." |
Korte uiteenzetting J.P.Bakker over de relatie tussen grondwatersysteem en vegetatie |
||||||
Jim Klingers, bouwhistoricus, deed een afstudeeronderzoek naar de geschiedenis van de Groninger Punt en omgeving (website: www.klingersbouwhistorie.nl): "De Groningerstraat en Rijksstraatweg vormen tezamen een van de laatste nog herkenbare (pre)historische moeras- en beekdalpassages van het Noorden. Ter weerszijde van de weg, aan zowel Drentse als Groningse zijde wemelt het van de landschappelijke, archeologische en cultuurhistorische bijzonderheden. Toch is er voorafgaand aan de Transferiumplannen geen enkel onderzoek gedaan naar de cultuurhistorie van de locatie. Dit, terwijl sinds 1 januari 2012 gemeenten in het kader van het Besluit Ruimtelijke Ordening (BRO) tot dergelijk onderzoek wettelijk verplicht zijn. Had dit wel plaatsgevonden, dan zou onder meer aan het licht zijn gekomen dat de waardering van het gebied op de Cultuurhistorische Waardenkaart en de Archeologische Beleidskaart van uw gemeente ernstig tekortschiet." |
Jim Klingers: "De vergeten cultuurhistorie van De Punt" |
||||||
Richtlijnen Cultuurhistorisch onderzoek in de vormgeving van de ruimtelijke ordening, RCE 2013 |
|||||||
NAAR TOP PAGINA | |||||||
Lees meer op de volgende pagina over Transferium De Punt | -------------------> Transferium fase 9 | ||||||
Wilt u reageren op deze informatie, zich aanmelden voor onze Nieuwsbrief of donateur worden? |
mail-adres op contactpagina | ||||||