Het Natuurplatform zet zich in voor behoud en versterking van de natuur in het Drentsche Aa-gebied. | |||
Overzicht van zaken, die de afgelopen tijd onze aandacht trokken. | |||
Voor een overzicht van de actualiteiten van 2018 -----------------------> | ga naar 2018 | ||
12-01-2019 | Vraag Natuurplatform aan Griffie Gemeente Tynarlo over veranderingen in ontwerp van Transferium | ||
Tijdens de voorlichtingsavond van de gemeente op 20 november 2018, bleken er inmiddels enige veranderingen in het ontwerp van het Transferium te zijn aangebracht die aan de indieners van een zienswijze niet bekend waren. De OVONDE bij voorbeeld, was verdwenen en omgezet in een dubbele rotonde. Tegen die ovonde hadden we destijds veel bezwaren aangevoerd en nu hij uit het ontwerp verdwenen was, zouden we graag een exacte tekening inzien van de voorgestelde aanpassing. Daarom vroegen we de gemeente om ons dit nieuwe ontwerp toe te sturen. |
schets met ovonde |
||
14-01-2019 | Antwoord Gemeente Tynaarlo op onze vraag over de verdere procedure | Antwoord Gemeente | |
Het antwoord van de gemeente op 14 januari was zeer ambtelijk, en kwam er op neer dat we nog even moesten wachten. De reacties van de gemeente op de ingediende zienswijzen zullen in de Nota van beantwoording inspraak- en overlegreacties behandeld worden. En voor zover die zienswijzen aanleiding geven tot het invoeren van wijzigingen, worden die ook meteen verwerkt in het nieuwe ontwerp bestemmingsplan. Wanneer dit alles klaar is en B&W hun goedkeuring er aan hebben verleend, krijgen alle indieners bericht en kunnen ze binnen een termijn van 6 weken eventueel opnieuw een zienswijze indienen. | |||
22-01-2019 | Raadsvergadering gemeente Tynaarlo - bespreking ontwerp bestemmingsplan Landgoed Buiten | ||
Op deze raadsvergadering zou het ontwerp bestemmoingsplan Landgoed Buiten aan de orde komen, zoals dat na de afspraken met het Natuurplatform definitief was uitgewerkt. Het onderwerp werd echter van de agenda gehaald en terug verwezen naar de burgemeester, die handhaving in zijn portefeuille heeft. Reden: Bakker is al begonnen met de bouw van twee huisjes, terwijl het plan nog niet is goedgekeurd door de gemeenteraad. |
|||
LEES ALLE VOORAFGAANDE INFORMATIE over het Overleg tussen Natuurplatform,
gemeente Tynaarlo en Landgoed Buiten op onze pagina Ruimtelijke Ordening |
Landgoed BUITEN | ||
26-02-2019 | KLANKBORDGROEP - (gedeeltelijke) VERDUBBELING N34 - Uitnodiging tot deelname | ||
Om de bereikbaarheid en verkeersveiligheid op de N34 te vergroten, wil de provincie deze weg gedeeltelijk verdubbelen tussen Emmen en De Punt. We hebben daarbij de adviezen en ideeën nodig van de belangrijkste stakleholders uit de omgeving. De inbreng van de klankbordgroep nemen we mee in de onderzoeken. | |||
Eerste bijeenkomst: 26 februari 2019 op het Provinciehuis - ook het Natuurplatform is uitgenodigd | |||
19-03-2019 | Tweede bijeenkomst KLANKBORD GROEP over gedeeltelijke VERDUBBELING N34 | ||
Gedeputeerde Henk Brink legt uit, dat de politiek heeft besloten, dat er onderzoek gedaan moet worden naar een gedeeltelijke verdubbeling van de N34 tussen De Punt (A28) en de aansluiting met de N381 (Emmen).
Daartoe zullen onderzoeken worden gedaan, waarbij ook de inbreng van de Klankbordgroep belangrijk is. |
|||
In de lente en zomer van 2019 vinden in totaal zo'n 8 Klankbordgroep bijeenkomsten plaats, en worden twee onderzoeken van Sweco gepresenteerd en besproken. |
Nut & Noodzaak Verkeersonderzoe |
||
Een onderzoek naar NUT & NOODZAAK (analyse en inventarisatie van problemen+ nut & noodzaak van aanpassingen aan N34) |
|||
En een VERKEERS ONDERZOEK | |||
LEES ALLE VERDERE BERICHTEN OVER DE N34 OP ONZE SPECIALE PAGINA | verdubbeling - N34 | ||
UPDATE - PROJECT NATUURERVEN | |||
maart - 2019 | In maart komt de financiering van het project NATUURERVEN rond - Gemeente Tynaarlo en Gebiedsfonds Drentsche Aa dragen bij |
||
Finaciëring van het project:
|
|||
Landschapsbeheer Drenthe gaat het project begeleiden | |||
Dit jaar wordt ingezet op het verbeteren van de particuliere erven. Voor het inzaaien van natuurakkers of natuurgrasland is het nu al te laat in het seizoen. Wellicht kan bij een volgend project dit onderdeel meer aandacht krijgen | |||
LEES MEER OP DE PAGINA 'NATUURERVEN' | pagina Natuurerven | ||
30-03-2019 | Bericht van het Natuurplatform aan gemeenteraadsleden en aan onze volgers en donateurs | ||
Op 30 maart 2019 waren er van de kant van de gemeente nog geen verdere berichten over het nieuwe bestemmingsplan. Ondertussen gingen de ontwikkleingen in de omgeving door en maakten duidelijk dat het hele transferiumplan in feite was ingehaald door de de realiteit. Daarom stuurden we de gemeenteraadsleden, die straks over dit plan zullen moeten beslissen, en de mensen die ons volgen op onze website en via de mail, het volgende bericht: Lees verder op de pagina Transferium 2019 | |||
05-04-2019 | 'Liever extra stations dan een Transferium bij De Punt', vindt Leefbaar Tynaarlo (Artikel op OOG-TV) |
||
Caspar Kloos van Leefbaar Tynaarlo, op dit moment de grootste fractie van de gemeente Tynaarlo, vindt het zonde om 6,5 miljoen weg te gooien aan een Transferium bij De Punt, terwijl er bij Transferium Haren nu permanent veel parkeerplaatsen leeg staan. Hij zou liever zien dat het oude station in Tynaarlo in ere wordt hersteld. Ooit waren er plannen voor een lightrail tussen Groningen en Assen, om de kleine plaatsen daar tussen beter met elkaar te verbinden. Dat plan zou weer van stal gehaald moeten worden. | |||
29-05-2019 | Het Ontwerp Bestemmingsplan Transferium De Punt ligt vanaf 4 juni gedurende 6 weken ter inzage | ||
Hieronder een samenvatting van de aankondiging door de gemeente. In de rechterkolom een link naar de volledige tekst van de aankondiging. |
aankondiging- Ontwerp bestemmingsplan | ||
|
Ontwerp van het transferium |
Plangebied, geprojecteerd op huidige situatie |
|
De percelen die gelegen zijn in de noord-oosthoek van het plangebied (nu weilanden), worden aangeduid met 'wetgevingszone – verwezenlijking in de naaste toekomst'. De eventueel benodigde omgevingsvergunning voor deze percelen kan pas in een later stadium worden aangevraagd. | |||
12-07-2019 | Zienswijze Natuurplatform 2019 - Bijlage 15 Aanmeldnotitie m.e.r.-beoordeling | ||
In de constructie van dit bestemmingsplan schuilt nog een klein addertje onder het gras: Omdat het toekomstige Transferium nu gelocalisserd is binnen de oksel van de zuid-oostelijke afrit, die al de bestemming VERKEER heeft, denkt men te kunnen ontkomen aan de verplichting een volledige milieu effect rapportage (m.e.r.) te doorlopen. In plaats daarvan kan het geheel simpeler en sneller worden afgedaan met een zgn. 'vormvrije m.e.r. ' Daartoe heeft de Provincie aan het bureau Bügel Hajema, dat de uitwerking van het plan verzorgt, opdracht gegeven een zgn. Aanmeldnotitie te schrijven, waarin wordt betoogd waarom een volledige m.e.r.-procedure in dit geval niet nodig zou zijn. B & W van Tynaarlo concluderen vervolgens, dat er in de hier geplande toekomstige activiteiten geen sprake is van dusdanige nadelige gevolgen voor het milieu dat er een Milieueffectrapport nodig zou zijn. Een reden voor het Natuurplatform om ook hiertegen een bezwaar in te dienen. |
Bezwaar Natuurplatform tegen Aanmeldnotitie Transferium De Punt |
||
12-07-2019 | Zienswijze Natuurplatform 2019 - Bestemmingsplan Transferium De Punt | ||
Op de site van de Provincie Drenthe staat over het Transferium nog altijd deze informatie: (voor het laatst bijgewerkt begin februari 2018) Daar is te lezen wat de uitgangspunten zijn die dienen als basis van dit Transferium plan: |
|||
|
|||
Bovenstaande opsomming laat meteen al de rechtmatigheid zien van het door ons ingediende bezwaar: | |||
|
Zienswijze Natuurplatform Transferium De Punt 2019 |
||
17-07-2019 | Bericht in Dagblad van het Noorden van de fietsersbond | ||
Fietsen van Glimmen naar De Punt wordt er door het Transferium niet veiliger op, vindt de fietsersbond. Met name de extra rotonde is een sta-in-de-weg voor het fietsverkeer. Dit zegt de fietsersbond Kop van Denthe in haar zienswijze aan de gemeente Tynaarlo. Lees meer via de link in de rechter kolom. | |||
LEES ALLE BERICHTEN OVER HET TRANSFERIUM OP ONZE SPECIALE PAGINA | Transferium fase 9 | ||
24-07-2019 | DE SCHAKEL - N34 - Geen panklare oplossing voor Verkeersplein Gieten | ||
De Focusgroep verkeersplein Gieten is samengesteld uit twintig inwoners van Gieten en Eext, die zich hiervoor hebben aangemeld. De groep heeft als speciale opdracht de voor- en nadelen van verschillende varianten voor verkeersplein Gieten uit te werken en te beoordelen. Dit blijkt nog geen eenvoudige opdracht. De varianten die zijn ingebracht, uiteenlopend van een kleine aanpassing aan de bestande rotonde tot een volledige klaverblad-aansluiting, hebben allemaal hun voor- en nadelen. | stuk in De Schakelover aanpassingen N34 |
||
09-08-2019 | 'Milieu informatie Transferium De Punt volstrekt onvoldoende' - Dagblad van het Noorden | ||
Het Natuurplatform Drentsche Aa vindt dat de milieu-effecten van het toekomstige Transferium bij De Punt veel beter onderzocht moeten worden. Dat laat de organisatie weten in een zienswijze op de plannen. In totaal zijn 14 zienswijzen ingediend, waaronder die van het Natuurplatform. Lees meer via de link in de rechter kolom. |
|||
09-08-2019 | Bericht van de provincie over Transferium De Punt in het Dagblad van het Noorden | ||
Het project 'Transferium De Punt' ligt voor onbepaalde tijd stil. Door de recente 'stikstofuitspraak' van de Raad van State weet de provincie niet waar ze aan toe is. Lees meer via de link in de rechter kolom. | |||
21-08-2019 | Dorpsklanken Haren: "Aanleg transferium bij de Punt stilgelegd". | ||
De aanleg van het nieuwe transferium bij de Punt ligt voorlopig stil door een uitspraak van de Raad van State. het hoogste rechtsorgaan haalde een streep door de Nieuwe Pragrammatische Aanpak Stikstof (PAS) en dat heeft grote gevolgen in heel het land. Lees meer via de link in de rechter kolom. |
|||
18-09-2019 | DAGBLAD v.h. NOORDEN - Plan voor gedeeltelijke verdubbeling N34 is nog geen gelopen race | ||
Gedeputeerde Cees Bijl (PvdA) deelde woensdag aan de Statencommissie mee, dat de volgende stap in de besluitvorming wordt uitgesteld van december 2019 tot april 2020. Bijls woordvoerder Eddy Beuker legt uit dat het overleg met de omwonenden meer tijd vergt. "We willen dit zorgvuldig doen en iedereen uitgebreid de tijd geven zijn inbreng in te leveren." Bewoners van Schipborg, Annen en Zuidlaren vrezen dat de autoweg ter hoogte van hun dorpen verdubbeld wordt en er zijn meerderebewonersgroepen gevormd, die hun bezwaren inventariseren. | Artikel DvhN |
||
21-09-2019 | Rapport Remkes - Maxumum snelheid omlaag vanweg stikstof-crisis | ||
Algemeen Dagblad: "Oud-minister Johan Remkes adviseert ingrijpende maatregelen in de landbouw en het verkeer om de stikstofcrisis het hoofd te bieden. Uit het advies - dat deze week in kleine kring is verspreid - blijkt dat Remkes het kabinet oproept om een pakket met noodmaatregelen in te voeren." Deze maatregelen zullen zeker ook gevolgen hebben voor de transferioumplannen. |
|||
02-10-2019 | Stuk in de Dorpskrant van Midlaren over de laatste fase van het natuurerven-project | ||
Al jaren gaan insecten, vlinders en de vogels die er van leven, hard achteruit. Grootschalige landbouw en ook de manier waarop bermen en slootranden worden onderhouden werken dit in de hand. Met grote maai- zuigcombinaties wordt alles wat in het gras leeft afgemaaid opgezogen en naar de vergister gebracht. Tegelijkertijd zijn er alarmerende berichten over het klimaat, ijskappen smelten, de zeespiegel stijgt, de toename van stikstof in het milieu is alarmerend. Ook in ons dorp zet die verandering door. Alles wordt grootschaliger. Van de 12 veehouders die er 50 jaar geleden waren zijn er nog 2 over. Grasland wordt omgezet in maïs en aardappelen. Kleine overhoekjes waar insecten of dieren zich konden terugtrekken, zijn verdwenen. Toch zijn er inmiddels ook steeds meer particulieren die een extra perceel grond hebben kunnen bijkopen, als een van de oudere boeren er mee stopte. Dat geeft ook kansen. De nieuwe eigenaren hoeven niet van hun grond te bestaan en zijn daarom eerder bereid iets tegen de achteruitgang van de natuur te doen. |
maai-zuigcombinatie aan het werk, het apparaat past niet in de kleinschalige omgeving. |
||
Dat bracht ons als Natuurplatform op het idee om een project te starten, waarin bewoners onder begeleiding van Landschapsbeheer Drenthe iets konden doen aan de biodiversiteit op hun eigen erf. Dit projetc, dat verder werd georganiseerd vanuit Dorpsbelangen en Landschapsbeheer Drenthe, loopt nu ten einde. Voor alle deelnemende erven is een plan gemaakt, binnekort wordt het plantmateriaal afgeleverd en in het vroege voorjaar kunnen de (bloem)zaadmengsels worden ingezaaid. | |||
29-10-2019 | NOTITIE REIKWIJDTE en DETAILNIVEAU - (Na klankbordgroepen over N34) | ||
De N34 is een provinciale weg van ca. 40,2 km lengte die door 4 gemeenten loopt. Een milieu-effect rapportage is verplicht bij activiteiten die mogelijk negatieve effecten op milieu kunnen hebben en is een middel om het milieu een volwaardige plaats te geven in de besluitvorming en dient als hulpmiddel bij het maken van keuzes en besluiten. Ook wordt uitleg gegeven over de verdere procedure:
|
|||
05-12-2019 | Philippe Boucher in Oostermoer - Stikstofmaatregelen werpen nieuw licht op Transferium | ||
Philippe Boucher (Natuurplatform Drentsche Aa): Door de stikstofcrisis wordt duidelijk, dat het onnodig is om de Haarlemmermeer-aansluiting bij De Punt nog te realisern. Als de maximum snelheid terug moet naar 100 km vervalt ook het argument dat deze oprit nodig is om het invoegend verkeer voldoende snelheid te geven en zo de kans op mogelijke ongelukken te verkleinen. Het Natuurplatform pleitte al veel langer voor een verlaging van de maximum snelheid op dit traject, als alternatieve oplossing voor invoeg-problemen. Lees meer ---> | |||
17-12-2019 | Interview met Philippe Boucher van Natuurplatform Drentsche Aa | ||
Opsomming van punten: | |||
|
Stuk van het Natuurplatform |
||
Voorstel Natuurplatform: |
|||
|
|||
20-12-2019 | DAGBLAD v.h. NOORDEN - Natuurclub Drentsche Aa is tegen verdubbeling N34: | ||
'Door de Stikstofcrisis is het plan nu al achterhaald' | |||
Om de verkeersveiligheid en de doorstroming te verbeteren, wil de provincie Drenthe voor 60 miljoen euro een zogeheten fly-over aanleggen over de rotonde bij Gieten en moet de noor-zuid verbinding van Emmen naar de A28 bij De Punt in fasen worden verdubbeld. In eerste instantie zullen drie of vier gedeelten van de N34 voor ongeveer 30 miljoen worden verdubbeld, maar in feite is de uiteindelijke doelstelling een volledige verdubbeling in de toekomst. Volgens het Natuurplatform betekent dit in feite dat er 60 hectare natuur en landschap op de Hondsrug zullen verdwijnen onder een laag asfalt en dat ook de uitstoot van stikstof zal toenemen. Dat is onacceptabel. | stuk in DvhN |
||
LEES ALLE VERDERE BERICHTEN OVER DE N34 OP ONZE SPECIALE PAGINA | verdubbeling - N34 | ||
ga naar 2020 | |||
home | voorgesch. | 2015 | actualiteiten | |
actueel | 2008 | 2016 | ||
data | 2009 | 2017 | ||
thema's | 2010 | 2018 | ||
contact | 2011 | 2019 | ||
links | 2012 | 2020 | ||
archief | 2013 | 2021 / 2022 | ||
nieuwsbrief | 2014 |