Het Natuurplatform zet zich in voor behoud en versterking van de natuur in het Drentsche Aa-gebied. | ||||
Overzicht van zaken, die de afgelopen tijd onze aandacht trokken. | ||||
Voor een overzicht van de actualiteiten van 2020 -----------------------> | ga naar 2020 | |||
ACTUALITEITEN - 2021 | ||||
05-03-2021 | DOORFIETSROUTE tussen Groningen en Assen - Traject bij de Witte Molen | |||
De provincies Groningen en Drenthe zijn al enige tijd bezig met de realisatie van een doorfietsroute tussen Groningen en Assen. Na een variantenstudie, waarbij ook ecologen naar de verschillende mogelijkheden hebben gekeken, is in principe al voor een bepaald traject gekozen. Deze route ziet men als de meest rustige voor flora en fauna. (In de rechterkolom een link naar de variantenstudie van Sweco) | VARIANTEN - |
|||
Het Natuurplatform is tot nu toe niet eerder betrokken geweest bij dit project, dat inmiddels al in een vergevorderd stadium is. Tijdens de afronding van de laatste fase (het traject bij de Witte Molen) werd, op aanraden van het Waterschap Hunze en Aa's, echter ook het Natuurplatform nog uitgenodigd voor een gesprek. Reeds vanaf 2012 maakt het Natuurplatform zich sterk voor een meer robuuste ecologische verbindingszone tussen de oost- en westzijde van de A28. Deze inspanningen leidden uiteindelijk in 2015 tot een door de provincie Groningen gedragen project, waain een groot aantal kleinere faunapassages geraliseerd zou worden onder de A28 tussen Groningen en De Punt. In november 2016 werd daarvan het eindrapport gepreseenteerd. Dit vormde het uitgangspunt voor toekomstige aanpassingen, die uitgevoerd zouden worden zodra de gelegenheid en de middelen daarvoor beschikbaar zouden zijn. (Klik op het plaatje rechts voor dit rapport) |
faunapassages inrichtingsplan |
|||
Ook de fietssnelweg die nu op stapel staat, zal invloed hebben op de ecologische verbinding tussen de gebieden aan beide zijden van de A28. Omdat de plannen al in een zo ver gevorderd stadium waren, hebben we niet tijdig kunnen meedenken over de consequenties van de aanleg van deze doorfietsroute op het "overstekend ecologisch verkeer" tussen beide zijden van deze inmiddels steeds breder geworden VERKEERSBAAN. (Bestaande uit een Autoweg (A28),het Noord-Willemskanaal en een Fietssnelweg.)
(Rechts het ecologisch rapport van Sweco) |
ECOLOGISCH - |
|||
We hebben ons daarom beperkt tot enkele suggesties, opgedaan uit vroegere ervaringen met de aanleg van het fietspad over de Drentsche Aa bij het Okkenveen in 2008, dat destijds de aanleiding vormde tot de oprichting van het Natuurplatform.
(Klik op het logo in de rechter kolom voor de opmerkingen van het Natuurplatform t.a.v. de doorfietsroute) |
||||
Over het fietspad bij het Okkenveen schreef Marianne van Albada destijds de impressie: PARADISE LOST | ||||
01-04-2021 | ROODZANDEN - een aantal verspreid liggende percelen in de buurt van Zeegse | |||
Een nieuw inrichtingsplan voor de Roodzanden: Begin april 2021 werd het Natuurplatform gevraagd mee te denken over de inrichting en het beheer van de "Roodzanden", enkele verspreid liggende percelen in de buurt van Zeegse, gedeeltelijk eigendom van Staatsbosbeheer, gedeeltelijk in bezit van particulieren. Alle belanghebbenden werden uitgenodigd mee te denken over het toekomstig gebruik en beheer van deze percelen. Het was het tweede "CORONA-jaar", dus dat betekende dat de vergaderingen plaarsvonden via "ZOOM". |
||||
Het projectgebied vormt onderdeel van het Natuur Netwerk Nederland (NNN), een samenhangend netwerk van bestaande en toekomstige natuurgebieden in Nederland. (Vroeger EHS genoemd - Ecologische Hoofdstructuur.) De provincie Drenthe heeft geînventariseerd in welke gebieden belangrijke natuurbeheertypen aanwezig zijn, en hoe die in de toekomst verder ontwikkeld kunnen worden. Hiertoe behoort ook het gebied dat "Roodzanden" genoemd wordt. | ||||
In het gebied "Roodzanden" gaat het om 4 verschillende beheertypen:
|
Project Roodzanden |
Gebieds-kaart |
||
Verschillende belanghebbenden: Naast Staatsbosbeheer zijn er ook particuliere eigenaren in het gebied. Verder zijn er percelen grasland die geschikt zijn voor beweiding en die mogelijk aan geinteresseerde buitenstaanders verpacht kunnen worden. Daarom wil men onderzoeken of het mogelijk is ook bewoners en vrijwilligers te betrekken bij het beheer en in gezamenlijk overleg te komen tot een eensluidende visie op de toekomstige ontwikkelingen. |
||||
Recrreatiedruk: Een bijkomend probleem voor het gebied is de recreatiedruk. In het verleden zijn er weiiswaar veel recreatiewoningen opgeruimd, wat de omgeving rustiger heeft gemaakt, maar ook nu liggen er in de bospercelen nog heel veel huisjes en restanten van funderingen. Vanuit Zeegse en Schipborg wordt het gebied veel bezocht door wandelaars, mountainbikers en honden. |
||||
De visie van Staatsbosbeheer: Als Natuurplatform hebben we vooraf met Wolter Winter van Staatsbosbeheer een kleine excursie gemaakt om het gebied te leren kennen en alvast enig inzicht te krijgen in de problemen. Door bemesting en ontwatering in het verleden, is de kwelwaterstroom niet meer optimaal, zodat het kwelwater het beekdal zelf eigenlijk niet meer bereikt. SBB streeft er naar om een gevariëerder plantengroei mogelijk te maken, door meer water vast te houden in het hogere deel en zo de kwelstroom weer te herstellen. Het (gedeeltelijk) dempen van afwaterings sloten zou daaraan kunnen bijdragen. |
kwelwater-stromen |
sloten-patroon |
||
Gedurende de maanden april t/m juni vonden er twee-wekelijkse "zoom"-vergaderingen plaats over de toekomst van de "Roodzanden", waarin alle partijen konden meedenken over inrichting en beheer van het gebied en de te varen koers. | ||||
De eerste fase van dit overleg stond vooral in het teken van het delen van kennis over het gebied en het verzamelen van kwaliteiten, knelpunten en kansen. Op 23 april presenteerde Prolander (de organisatie die de leiding in handen had) hiervaneen tussenverslag. | verslag 1 |
|||
In de tweede fase ging het meer om verdieping rond een drietal thema's: |
In de derde fase werd een voorlopig schetsontwerp nader uitgewerkt en aan de deelnemers voorgelegd. Ze kondern via ZOOM reageren en aanwijzingen geven, die ter plekke in de schets werden verwerkt. |
|||
|
||||
Verschillende onderwerpen kwamen daarbij aan de orde:
|
||||
Dit schetsontwerp is de eerste belangrijke stap in het planproces. De volgende stap is het opstellen van een inrichtingsplan. Dit is een gedetailleerder plan waarin concrete maatregelen worden genoemd en uitgewerkt. |
||||
11-10-2021 | BOUW TRANSFERIUM gegund aan STRUKTON BV Oldenzaal | |||
Op de site van de Povincie Drenthe vonden we een bericht waaruit blijkt dat de Provincie al bezig is met de aanbesteding van het bouwen van het Transferium bij De Punt. Het Transferium-project was eind augustus 2019 voorlopig stilgelegd, doordat er na de "stikstof-uitspraak" onzekerheid ontstond over de mogelijke uitvoering van het project. Dat is inmiddels 2 jaar geleden. |
Bericht 25-08-2019 | |||
Toch blijkt nu uit deze aanbesteding, dat er inmiddels weer gewerkt wordt aan de voorbereidingen voor de bouw van een Transferium, terwijl na 2 jaar Corona-pandemie de files juist zijn afgenomen, zo blijkt uit de cijfers van RWS. | ||||
Zie voor alle nieuws over het Transferium de pagina TRANSFERIUM | ||||
naar top van pagina | ||||
ga naar 2022 | ||||
home | voorgesch. | 2015 | ||
thema's | 2008 | 2016 | ||
archief | 2009 | 2017 | ||
2010 | 2018 | |||
contact | 2011 | 2019 | ||
links | 2012 | 2020 | 2021-actualiteiten | |
2013 | 2021/2022 | 2022-actualiteiten | ||
nieuwsbrief | 2014 | 2023/2024 |