Het Natuurplatform zet zich in voor behoud en versterking van de natuur in het Drentsche Aa-gebied. | ||||
Overzicht van zaken, die de afgelopen tijd onze aandacht trokken. | ||||
Voor een overzicht van de actualiteiten van 2022 -----------------------> | ga naar 2022 | |||
Zie voor alle nieuws over het Transferium de pagina TRANSFERIUM | ||||
januari 2024 | NIEUWSBRIEF 1 | NIEUWSBRIEF | ||
Na een korte adempauze, de eerste Nieuwsbrief van 2024. Het Transferium is van de baan; dat lucht op! Wegens geldgebrek lijkt de verdubbeling van de N34 voorlopig uitgesteld te worden, maar we blijven de ontwikkelingen volgen. Lees onze volledige Nieuwsbrief via de link in de rechterkolom. |
||||
Uit ons financieel overzichtvan het afgelopen jaar blijkt dat we als Natuurplatform weinig geld uitgeven, maar dat vooral de kosten van het in de lucht houden van onze website en de (verplichte) bankkosten, het grootste deel van onze uitgaven beslaan. (Een ANBI-instelling als het Natuurplatform wordt door de bank gezien als 'bedrijf' en is dus kosten verschuldigd over de bankrekening.) Vandaar dat ook dit jaar een donatie van onze volgers welkom is. |
||||
Op onze Contactpagina vindt u meer informatie over mogelijke donaties. | ||||
Behalve informatie over de stand van zaken rond de N34, bevat deze Nieuwsbrief ook een verwijzing naar een interessant boek van een Franse Ingenieur over energie en klimaat. Jean Marc Jancovici bestudeert al 20 jaar het gebruik van energie in onze moderne maatschappij. Hij schrijft daar veel over, geeft talloze lezingen (in het Frans) en is inmiddels gewaardeerd adviseur van de Franse regering op deze thema’s. Hij deelt zijn inzichten o.a. met een Amerikaanse vakgenoot, Nate Hagens, in het Engels en voor niet Frans-sprekenden geeft dat een goed inzicht in deze kwestie. Tot onze verrassing bleek onlangs, dat zijn werk ook in het nederlands in stripvorm is uitgegeven. Hieronder een impressie van enkele pagina's uit het boek. |
||||
oktober 2023 | NIEUWSBRIEF NATUURPLATFORM EIND 2023 | |||
Na het afblazen van het Transferium bij De Punt konden we even op adem komen. De jaren daarvoor besloegen een periode van 13 jaar gevuld met het bezoeken van fractievergaderingen van gemeenten en provincie, het schrijven van zienswijzen en vooral het lezen van onderzoeksrapporten, die altijd een beetje naar de opdrachtgevers waren toegeschreven. Een jaar geleden zijn Sylvie Westerhof en Erik Bazuin van de werkgroep 'Transferium Nee' een petitie gestart tegen het Transferium, die 2300 keer ondertekend werd. Gedeputeerde Brink (VVD) had de portefeuille verkeer toen al overgedragen aan Nelleke Vedelaar (PvdA.) Zij organiseerde een aantal voorlichtingsavonden voor omwonenden, bedrijfsleven en organisaties die een bezwaren procedure gestart waren, zoals wij als Natuurplatform. Haar conclusie aan het eind van deze bijeenkomsten was, dat het Transferium Haren de voorkeur had bij omwonenden, en er dus onvoldoende draagvlak was onder de bevolking voor het inrichten van een nieuw Transferium bij De Punt. |
||||
Wat zijn de onderwerpen waar we ons de komende periode nog mee bezig houden? | ||||
Lees de laatste Nieuwsbrief via de link rechts. | ||||
04-01-2023 | UIT DE NIEUWSBRIEF VAN JANUARI 2023 - AFWEGING tussen NATUUR en VERKEERSVEILIGHEID | |||
'TRANSFERIUM DE PUNT' was een combinatie van een OV-hub en vernieuwde op- en afritten. Nu het TRANSFERIUM is afgeblazen, heeft de provincie het onderwerp verkeerssituatie terugverwezen naar de gemeente Tynaarlo, onder wiens verantwoordelijkheid dit valt. Ook nu kunnen of moeten er echter nog beslissingen genomen worden over verbeteringen in de verkeerssituatie. | ||||
Voorlopig spreekt Jelbrich Peters, wethouder van verkeer en openbaar vervoer in de gemeente Tynaarlo alleen over de aanleg van een rotonde op de Groningerstraat, die bij de afrit vanuit Groningen een betere doorstroming moet geven aan het verkeer naar Glimmen en Eelde. Maar er zijn ook partijen die voorstander zijn van een nieuwe Haarlemmermeer oprit richting Groningen. Daarom zetten wij onze afwegingen tussen VERKEER en NATUUR hiernaast nog eens op een rij.
Een ander punt dat nog afgehandeld moet worden is de Natuurlijke Verbinding tussen OOST- en WESTZIJDE van de A28. Er worden nu nog veel dieren doodgereden doordat er onvoldoende rasters langs de A28 geplaatst zijn. |
Lees onze visie hierop |
|||
Op initiatief van het Natuurplatform werd er in 2016 in samenwerking met de provincie Groningen een Project ONTSNIPPERING van de A28 gestart, waarin een plan werd gemaakt voor een groot aantal (onder) doorgangen voor wilde dieren onder de A28. De Drentsche kant van dit project is nog steeds niet afgerond, doordat de Transferiumplannen de voltooiing daarvan in de weg stonden. Nu de beslissing over het Transferium is gevallen, kunnen die plannen eindelijk gerealiseerd worden. De werkgroep Transferium NEE, die de succesvolle Petitie tegen het Transferium organiseerde, zal zich hier de komende tijd hard voor maken. | aanbieding eindrapport faunapassages 2016 |
|||
Zie voor alle nieuws over het Transferium de pagina TRANSFERIUM | ||||
naar top van pagina | ||||